Foto: Mercedes

Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé uppdateras

Efter E-klass och CLS är turen nu kommer till Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. Modellen uppdateras, men det är inte helt lätt att se vad som har förändrats.

Det var för tre år sedan som Mercedes-AMG GT kom i ett mer familjevänligt utförande. Bjässen från Stuttgart (över fem meter lång och väger från två ton och uppåt) har sedan introduktionen, missa inte vår provkörning av värstingversionen, erbjudits i fem olika utföranden – AMG GT 43, AMG GT 43 4Matic+, AMG GT 53 4Matic+, AMG GT 63 4Matic+ och AMG GT 63 S 4Matic+. Från 367 (+22) till 639 hästkrafter.
När modellen nu presenteras i uppdaterat utförande har 63-versionerna utelämnats, specifikationer kring dessa kommer i ett senare skede.

De visuella förändringarna är milda. Största nyheten är tillkomsten av tre nya exteriörkulörer – två blå samt en vit. Ena blå färgen samt den vita är matt. Totalt erbjuds nu tolv olika karossfärger; fem metallic, fem matta och fem solida.
Nya AMG Night Package II-tillägget ger detaljer på utsidan en ytbehandling i mörk krom, exempelvis ribborna i grillen. En annan nyhet är att Night Package- och kolfiber-tillägget kan kombineras.
Några nya fälgdesigner är också aktuella inför modellår 2022, bland annat i dimensionen 21 tum.

1 av 3 Foto: Mercedes
2 av 3 Foto: Mercedes
3 av 3 Foto: Mercedes

Insidan är sig lik sånär som på ratten. Denna AMG Performance-ratt har fått nya, lätt tryckkänsliga knappar samt rattkrans med ny beröringsteknik som avgör om föraren har händerna på ratten eller ej.
Nya dekorpaneler, bland annat en trävariant med öppna porer, tillhör de interiöra nyheterna.

Stötdämpningstekniken AMG Ride Control+ med multikammarsystem har uppdaterats för både högre komfort och sportigare uppträdande. För första gången används två tryckbegränsande ventiler i systemet, en vid kompression och en vid returen.

1 av 2 Foto: Mercedes
2 av 2 Foto: Mercedes

Mercedes berättar inte när uppdaterade Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé ämnar rulla ut hos handlare och på vägar, inte heller om några prisjusteringar sker.
I Sverige i dag börjar modellen på 910 000 kronor. För den summan får man GT 43 4Matic+ då bakhjulsdrivna 43:an (utan 4Matic+) inte säljs i vårt land. Värstingen GT 63 S 4Matic+ börjar på 1,72 miljoner kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!