090831-merc-b-klass-f-cell Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes B-klass F-Cell – första användbara bränslecellsbilen

Nu är bränslecellsbilen redo för vardaglig trafik. Efter många års forskning och utveckling känner sig Mercedes redo att sätta B-klass F-Cell i produktion senare i höst. I bränslecellsutförande är B-klass precis som vanligt, bortsett från att det genomsnittliga koldioxidutsläppet är noll och intet.

 Rent officiellt blev Honda först ut med en serietillverkad bränslecellsbil när de första exemplaren av FCX Clarity rullade ut ur fabriken förra sommaren. Hondas bränslecellsbil är dock knappast till för vanliga människor utan leasas bara ut till kändiskunder i Japan och USA. Därför känner sig Mercedes nu manade att kalla sin B-klass F-Cell för världens första bränslecellsbil som är redo för vanligt användande – den första användbara bränslecellsbilen helt enkelt.

Enligt Mercedes är B-klass F-Cell fullt jämförbar med en vanlig B-klass med bensindriven tvålitersmotor. Sett till prestanda och körbarhet ska bränslecellsbilen alltså vara likvärdig en vanlig bil. Så gäller även för utseendet. På ytan märks inga skillnader mot vanliga B-klass. Under skalet är det dock inget som är sig likt. Nere i sandwichgolvet har Mercedes packat ned hela drivpaketet. I en bränslecell utvinns elkraft när vätgas under 700 bars tryck reagerar med syre. Elektriciteten skickas till litiumjonbatterierna som lagrar energin i väntan på att elmotorn behöver den. Elmotorn ger maximalt 136 hästkrafter och 290 Nm, allt tillgängligt från stillastående. Det gör att 0-100 km/h fixas på strax under 11 sekunder. Toppfarten anges till 170 km/h, 26 km/h långsammare än vanliga B 200. För den fartminskningen får man dock en bil som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer. Detta är dock mätt direkt ur avgasröret. Mercedes räknar med att bilens totala energieffektivitet motsvarar utsläppen från en dieseldriven bil som drar 0,33 l/mil. På pappret uppgår den totala räckvidden till 400 kilometer. Efter det måste ny vätgas tankas och det uppges vara klart på cirka tre minuter.

Sedan Mercedes påbörjade utvecklingen av bränsleceller har mycket hänt. Med drygt 100 testfordon har 4,5 miljoner kilometer körts i testsyfte. Ett svårlöst problem har varit bränslecellernas stabilitet. Mercedes säger sig ha kommit förbi det problemet och B-klass F-Cell ska vara precis lika användbar som alla andra Mercedes-modeller i alla förhållanden. Det ska inte vara några problem att starta bilen i temperaturer ned till -25 grader. Tack vare sandwich-konstruktionen har bränslecellskonverteringen inte inkräktat på bilens utrymme. Bagageutrymmet på 416 liter är orört.

Ett problem återstår dock för bränslecellsbilarna – tankmöjligheterna. Mercedes samarbetar med kommuner i Stuttgart, Hamburg och Kalifornien för att sätta fart på utbyggnaden av nätverk med tankstationer. Serietillverkningen av B-klass påbörjas redan under hösten 2009 och de första bilarna levereras tidigt nästa år. Inledningsvis handlar det om 200 bilar som ska leasas till kunder i USA och Europa.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr