Så sent som i mars i år lovade Mercedes att rulla ut 10 000 självkörande taxibilar i trafik under 2021. Konceptbilen Vision Urbanetic (bilden ovan) skvallrade om hur framtidens bilar skulle se ut och "köras". Men nu tvingas Mercedes backa. Anledningen är att tekniken för självkörande bilar är för dyr och för komplicerad.
Daimler meddelade nyligen att de måste spara och att då satsa miljardbelopp på en osäker och komplicerad teknik anses inte vara försvarbart.
Bakom beslutet finns också dödsolyckan från mars 2018 där en självkörande Uber Volvo XC90 körde på en kvinna. Och det påstås att det inte var första gången som Uber hade problem med att de självkörande bilarna i testprogrammet inte lyckades att bromsa. Ingen biltillverkare vågar ta chansen att hamna i samma situation som Uber och även i viss mån Volvo Cars gjorde efter en allvarlig olycka. Kritiken och varumärkesförlusten skulle vara förödande i en bransch där tillit och kvalitet är så viktigt.
LÄS MER: Komplexiteten hos självkörande bilar jämförs med Boeings problem
General Motors har av samma anledning skjutit upp lanseringen av sin självkörande taxitjänst och trots att Google-företaget Waymo lovade att börja med självkörande taxibilar i Arizona i april har Waymos vd John Krafcik sagt att självkörande transport- och lastbilar kanske kommer att lanseras före taxibilarna.
Volkswagen, som är den biltillverkare som kanske investerar allra mest pengar i ny teknik just nu, har lovat självkörande bilar först i mitten av 2020-talet och enligt Volkswagens Alexander Hitzinger har konkurrenterna långt kvar till kommersiellt hållbara projekt.
Till och med självkörande transportbilar anses nu svårare att lösa trots att transportbilens rutt är förutbestämd.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.