090716-merca-sls-eldriven

Mercedes bekräftar eldriven SLS AMG

Nu bekräftar Mercedes den senaste tidens rykten om att en eldriven version av den kommande supersportbilen SLS AMG finns i görningen. Fyra elmotorer på totalt 526 hästkrafter ska ge liknande prestanda som bensinversionen. Premiär 2015, kanske tidigare.

I början av veckan spreds obekräftade uppgifter som sade att Mercedes AMG-division är på väg att utveckla en eldriven version av den länge efterlängtade SLS AMG – måsvingen i modern form. Nu har Mercedes valt att gå ut med uppgifterna officiellt. De vill fortfarande inte säga när elversionen av SLS AMG kan tänkas komma, men insiderkällor har skvallrat om att det ska ske 2015, troligtvis tidigare än så.

När den än debuterar så lär den inte bli någon elbil förklädd till en supersportbil. Enligt uppgifterna som Mercedes har valt att dela med sig av står det klart att elversionen i stället blir en supersportbil som råkar vara eldriven och därmed helt utsläppsfri. Några problem att hänga med de bensindrivna konkurrenterna lär det inte bli. I stället för den 6,3 liter stora V8-motorn på 571 hästkrafter och 650 Nm i vanliga SLS AMG ska elversionen få fyra elmotorer som driver varsitt hjul. För att minimera den ofjädrade vikten monteras motorerna i anslutning till hjulupphängningarna, i stället för inne i hjulen. Två växellådor ska sköta kraftöverföringen, en för varje hjulaxel. Tillsammans producerar elmotorerna 526 hästkrafter och 880 Nm. Accelerationen från 0-100 km/h ska fixas på 4 sekunder blankt, marginellt långsammare än de 3,8 sekunder det tar för vanliga SLS AMG.

I mitten av chassit löper en lång tunnel som huserar det vätskekylda lithiumjonbatteripack som förser motorerna med kraft. Batterierna har en kapacitet på 40 amperetimmar vid 400 volt och kan lagra 48 kilowattimmar. Eftersom bilen alltjämt ligger ett antal år fram i tiden är detaljerna aningen suddiga, men batterierna kommer troligtvis att laddas genom bromskraftsåtervinning och via det vanliga eluttaget.

Mercedes berättar nu att det hela tiden har funnits planer på en eldriven version av SLS AMG. Bilen har konstruerats så att den låga tyngdpunkten och den jämna viktfördelningen inte ska påverkas negativt vid konvertering till eldrift. Detta förutseende innebär att Mercedes inte behöver göra några ändringar i spaceframe-konstruktionen. AMG-chefen Volker Mornhinweg säger i ett uttalande att de vill om definiera begreppet supersportbil. För AMG och Mercedes är körupplevelsen och den klassiska AMG-prestandan lika viktig som ett gott miljösamvete.

Det avslöjas nu också att anledningen till varför Daimler köpte in sig i elbilstillverkaren Tesla Motors i somras var för att få en snabbare start på elområdet. Med det i åtanke är det inte omöjligt att vi får se en eldriven SLS AMG några år tidigare än 2015.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!