Foto: CNW / MERCEDES-BENZ CANADA INC. / x-default

Mercedes bjuder in med Pokémon

Mercedes brukar vara duktiga på att använda sig av populärkultur för att marknadsföra sig själva, och har bland annat haft ett samarbete med Nintendo som gjorde att man kunde köra ett antal olika Mercedes-modeller i Mario Kart. Nu har de börjat använda sig av populära Pokémon Go för att marknadsföra sina återförsäljare.

Mobilspelet Pokémon Go har under den senaste tiden fått ett rejält dåligt rykte inom bilbranschen då ett antal incidenter inträffat när folk har spelat spelet samtidigt som de kört bil. Bland annat blev en person i Umeå av med körkortet när denne spelade och körde samtidigt. Men Mercedes ser möjligheter med spelet, och använder sig av det för att locka spelare till deras återförsäljare.

Ett antal Mercedes-återförsäljare har fått instruktioner om hur man använder så kallade ”lure modules” i spelet för att locka folk till butikerna. En ”lure module” är något som drar till sig många pokémons i närheten av där den blir placerad.

Dessutom uppmanas butikerna att registrera sig som ”Pokestops”, alltså ställen där man kan få nödvändiga saker i spelet, på Pokémon Go-hemsidan. Detta ska då leda till att Pokémon-spelare tar sig till Mercedes butiker för att få tag i olika saker i spelet.

Säljstrategin må vara kreativ, men frågan är om det faktiskt kommer öka antalet bilar sålda? Mercedes lär hoppas på att de lockar till sig några riktigt impulsiva spelare som får för sig att köpa en bil när de ser den, även om de inte haft planer på det innan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!