100308-Mercedes C 220 CDI

Mercedes C 220 CDI nu miljöklassad

Audi har en, BMW likaså och nu även Mercedes. Syftar på en miljöklassad bil i mellanklassen. På Genèvesalongen visas nya C 220 CDI upp vid sidan om nya E 250 CDI, både med BlueEfficiency-tillägget. 119 respektive 129 gram per kilometer tack vare en rad optimeringar.

Mercedes var inte alls intresserade av att bli omsprungna av sina närmaste konkurrenter (även geografiskt sett) och visar på Genèvesalongen därför upp en ny optimerad version av C 220 CDI BlueEfficiency som redan innan var snålast i C-familjen. Den fyrcylindriga dieselmotorn har blivit snålare genom en rad förändringar, bland annat genom lättare vevaxel med endast fyra balansvikter mot åtta tidigare. Dessutom har bilen försetts med start/stopp-system vilket gör att den inte vill ha mer än 0,45 liter diesel per mil och släpper ut miljöbilsgodkända 119 gram koldioxid per kilometer. Det är 0,03 liter mindre per mil än för samma motor innan optimeringen och åtta gram mindre koldioxidutsläpp. Effekten och vridmomentet är desamma som tidigare, det vill säga 170 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Även E-klass har genomgått en motsvarande behandlingskur – inklusive start/stopp-system – även om den inte når ned till miljöbilsstatus. Här är det E 250 CDI BlueEfficiency som har optimerats och därmed förbrukar 0,49 liter diesel per mil och släpper ut 129 gram per kilometer. Jämfört med tidigare (med femväxlad automatlåda) är det en sänkning med 0,09 liter per mil och imponerande 25 gram koldioxid per kilometer. Det gör E 250 CDI både snålare och vänligare mot miljön än E 200 CDI och E 250 CDI. Precis som tidigare får man härliga 204 hästkrafter och 500 newtonmeter att förfoga över vid körningen.

E 250 CDI BlueEfficiency har försetts med Mercedes sjuväxlade automatlåda 7G-Tronic vilket gör det hela än mer imponerande. Lådan har setts över och även den optimerats för ändamålet. Bland annat har man reducerat den inre friktionen och försett den med ett Eco-växlingsprogram.

En annan detalj att lyfta fram är att bakaxelns utväxling har justerats ned från 2,65 till 2,47 och därmed bidrar till den lägre förbrukningen.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!