Mercedes var inte alls intresserade av att bli omsprungna av sina närmaste konkurrenter (även geografiskt sett) och visar på Genèvesalongen därför upp en ny optimerad version av C 220 CDI BlueEfficiency som redan innan var snålast i C-familjen. Den fyrcylindriga dieselmotorn har blivit snålare genom en rad förändringar, bland annat genom lättare vevaxel med endast fyra balansvikter mot åtta tidigare. Dessutom har bilen försetts med start/stopp-system vilket gör att den inte vill ha mer än 0,45 liter diesel per mil och släpper ut miljöbilsgodkända 119 gram koldioxid per kilometer. Det är 0,03 liter mindre per mil än för samma motor innan optimeringen och åtta gram mindre koldioxidutsläpp. Effekten och vridmomentet är desamma som tidigare, det vill säga 170 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Även E-klass har genomgått en motsvarande behandlingskur – inklusive start/stopp-system – även om den inte når ned till miljöbilsstatus. Här är det E 250 CDI BlueEfficiency som har optimerats och därmed förbrukar 0,49 liter diesel per mil och släpper ut 129 gram per kilometer. Jämfört med tidigare (med femväxlad automatlåda) är det en sänkning med 0,09 liter per mil och imponerande 25 gram koldioxid per kilometer. Det gör E 250 CDI både snålare och vänligare mot miljön än E 200 CDI och E 250 CDI. Precis som tidigare får man härliga 204 hästkrafter och 500 newtonmeter att förfoga över vid körningen.
E 250 CDI BlueEfficiency har försetts med Mercedes sjuväxlade automatlåda 7G-Tronic vilket gör det hela än mer imponerande. Lådan har setts över och även den optimerats för ändamålet. Bland annat har man reducerat den inre friktionen och försett den med ett Eco-växlingsprogram.
En annan detalj att lyfta fram är att bakaxelns utväxling har justerats ned från 2,65 till 2,47 och därmed bidrar till den lägre förbrukningen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.