Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes C 450 AMG 4Matic – för den som inte vågar riktig AMG

Vågar du dig inte på Mercedes-AMG C63? Okej, då har Mercedes ytterligare ett lite sportigare alternativ till dig, nämligen C 450 AMG 4Matic, märkets andra modell i nya AMG sport-serien.

När nya GLE Coupé, Stuttgarts motsvarighet till Münchens X6, presenterades introducerades också ett helt nytt koncept: AMG sport. Det är Mercedes sätt att bjuda på både komfort och sport, det bästa av två världar helt enkelt. Kort sagt kan AMG sport beskrivas som Mercedes svar på BMW:s M Performance-serie, det vill säga sportiga bilar men ett snäpp under värstingarna M (och i Mercedes fall AMG).

Nu när det är Detroitsalong passar Mercedes på att låta deras andra AMG sport-modell debutera. I Detroit står nämligen Mercedes C 450 AMG 4Matic och C 450 AMG 4Matic Kombi uppställda i montern. Helt enkelt två bilmodeller som riktar sig till de personer som inte vill ha nya C-klass i standardutförande men som inte heller vågar sig på nya besten Mercedes-AMG C 63 som finns med 476 respektive 510 hästkrafter (sistnämnda är den så kallade S-versionen).

Mercedes C 450 AMG 4Matic behöver dock inte skämmas för sig när det kommer till effekt och prestanda. Under huven finner vi en twinturbo-V6:a på 3,0 liter. Den levererar hela 367 hästkrafter mellan 5 500 och 6 000 r/min samt 520 newtonmeter mellan 2 000 och 4 200 r/min. Det är en hyfsad bit över standardversionen som i sitt starkaste utförande, C 400, har 333 hästkrafter och 480 newtonmeter, men det är också en rejäl bit ifrån AMG C 63 och AMG C 63 S (nya C 63 AMG heter inte C 63 AMG längre utan Mercedes-AMG C 63).

C 450 AMG 4Matic fördelar kraften till alla fyra hjul via 7G Tronic Plus-automatlådan som har sju steg. Vid optimala förhållanden går 0-100 km/h på 4,9 sekunder (5,0 för kombin) och toppfarten är 250 km/h oavsett karossvariant. Vanliga C 400 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder och de båda AMG-versionerna gör sprinten på 4,1 respektive 4,0 sekunder.

Vi noterar alltså att denna AMG sport-version av C-klass ligger närmare standardversionerna än vad den ligger de äkta AMG-versionerna. Så bör även prislappen placeras, men om den vet vi inte dagsläget ingenting.

Men det är inte bara prestandan som är förbättrad i och med AMG sport-utförandet. För att bära beteckningen AMG behövs lite extra och det är precis vad C 450 AMG 4Matic har. Bland annat har hjulupphängningen fram, som är av pull rod-typ, uppdaterats samtidigt som det justerbara stötdämparsystemet AMG Ride Control är hämtat från AMG-modellerna. Systemetet tillåter ändringar i tre steg. Fjädrarna är av fastare typ och den negativa cambervinkeln på hjulen har ökats. Dessutom har 4Matic-fyrhjulsdriftsystemet kalibrerats om för sportigare känsla. Drivningen är nu 33 procent fram och 67 procent bak.

Visuellt har Mercedes C 450 AMG 4Matic också närmat sig AMG-modellerna. Inte lika mycket i fronten som baktill, men att det är något annat än en standard C-klass syns utan att man behöver googla sig fram till det.

Bakom de 18 tum stora fälgarna hittas lite grövre bromsdoningar där skivorna mäter 360 millimeter fram och 320 millimeter bak. Alla skivor är ventilerade medan de främre även är hålborrade. Standardversionerna av C-klass, förutom C 400, har inte hålborrat. De flesta andra har dessutom inte ventilerade skivor bak.

Även insidan är uppgraderad, åtminstone en aning. Bland annat har AMG sport-versionen av C-klass flatbottnad ratt, sportstolar med AMG-klädsel, röda sömmar, röda bälten och sportpedaler.

Mercedes C 450 AMG 4Matic har säljpremiär under våren.

Är du inte intresserad av prestanda utan mer av bränsleförbrukning men sugen på just en C-klass? Då kanske C-klass laddhybrid, som också har premiär i Detroit, kan vara något för dig.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!