090605-merc-c-klass-snål

Mercedes C-klass i tre nya snålversioner

Med tre nya direktinsprutade motorer blir Mercedes C-klass snålare än den någonsin har varit. Med den snålaste motorn – C 220 CDI – kryper C-klass nästan ned mot miljöbilsgränsen.

I juni månad släpps Audi A4 2,0 TDI e – en optimerad version av Audis mellanklassare som fixar miljöbilsklassningen med ett grams marginal. Detta sätter hård press på premiumkonkurrenterna BMW och Mercedes. Nu gör Mercedes sitt drag. C-klass ska bli snålare än någonsin och blir tillgänglig med tre nya direktinsprutade BlueEFFICIENCY-motorer.

Alla hämtas från nya E-klass Sedan och Coupé och den snålaste är C 220 CDI BlueEFFICIENCY. I det här utförandet ger motorn 170 hästkrafter och 400 Nm men vill inte ha mer än 0,48 liter diesel per mil. 0-100 km/h tar 8,4 sekunder. Koldioxidutsläppen är låga 127 gram per kilometer. C-klass är alltså inte långt ifrån den beryktade miljöbilsgränsen på 120 g/km. Konkurrensen mellan de snåla premiumbilarna är numera stenhård. BMW 320d, Audi A4 2,0 TDI e och Mercedes C 220 CDI ligger alla och sniffar kring 0,5-litersgränsen. Från Sverige kommer ju dessutom Volvos Drive-modeller med lika låga siffror, dock med lägre effekt.

Samma motor finns i 204-hästarsutförande och med ett monstruöst vridmoment på 500 Nm. Då vill den ha 0,51 l/mil, släpper ut 134 gram koldioxid per kilometer och tar sig från 0-100 km/h på sju sekunder blankt.

Den tredje motorn är 1,8-litersmotorn med beteckningen C 250 CGI BlueEFFICIENCY. Det är en stark sak som ger 204 hästkrafter och 310 Nm. 0-100 km/h går på 7,4 sekunder och förbrukningen anges till 0,72 l/mil och koldioxidutsläppen till 168 g/km.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!