100728-mercedes-cl-amg

Mercedes CL 63 AMG – snålare och starkare

Mercedes har uppdaterat sin storcoupé CL och nu har turen kommit till AMG-versionerna CL 63 och CL 65. AMG passar då på att introducera sin nya direktinsprutade V8-motor med dubbelturbo.

 Precis som de vanliga CL-vagnarna har AMG-versionerna genomgått ett lättare ansiktslyft. Fronten har fått en kantigare framtoning som gör att CL blir mer lik stora S-klassen och baktill har CL fått uppdaterade bakljus. Bilarna har dessutom fått dimljus med LED-teknik och nya 20-tumsfälgar. Samma nyheter gäller på CL 63 AMG och CL 65 AMG som bland annat skiljer sig från vanliga CL genom färre ribbor i grillen och större luftintag i fronten.

Den stora nyheten gömmer sig under huven på CL 63 AMG. Den gamla 6,2-litersåttan har lagts på reservdelshögen och AMG-folket har i stället plockat inte den nya, moderna V8-motorn på 5,5 liter. Den nyutvecklade motorn är försedd med dubbelturbo och ger ifrån sig 544 hästkrafter och maffiga 800 newtonmeter i vridmoment. Om det inte räcker så kan man välja till ett Performance-paket som genom högre laddtryck höjer effekten till 571 hästkrafter och 900 newtonmeter. CL 63 AMG klarar sig dock bra även utan Performance-paketet – 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med Performance-paketet går sprinten från 0 till 100 km/h på 4,4 sekunder och toppfarten stiger till 300 km/h. Samtidigt som den nya V8-motorn är starkare än den gamla gör den sitt jobb för mindre bränsle. CL 63 AMG ska nu nöja sig med cirka 1,05 l/mil och släpper inte ut mer än 244 g/km.

V12-motorn i CL 65 AMG är inte lika modern med det den saknar i modernitet tar den igen med ren råstyrka. AMG har lyckats plocka ut 17 extra hästar. Totalt 630 hästkrafter och 999 newtonmeter räcker för att slunga bjässen från 0 till 100 km/h på 4,2 sekunder och nå en toppfart på 299 km/h. CL 65 AMG-köparen kan tyvärr inte få den sjustegade Speedshift-lådan som sitter i CL 63 AMG. Anledningen är så enkel som att den sjuväxlade lådan inte klarar av att hantera kraften från V12-motorn. Med en femstegad version av Speedshift-lådan blir det bättre.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!