101117-mercedes-cls-amg Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes CLS 63 AMG debuterar i Los Angeles

Redan innan de första exemplaren av nya CLS 350 och CLS 350 CDI har hunnit levereras visar Mercedes AMG-versionen av den nya fyrdörrarscoupén. Som väntat får CLS 63 AMG den nya, effektiva V8-motorn.

I januari är det dags för nya Mercedes CLS att ta sig an de europeiska vägarna för första gången. De som redan har lagt beställning på en bil har bara kunnat välja mellan bensinversionen CLS 350 BlueEfficiency och dieselmotsvarigheten CLS 350 CDI BlueEfficiency. Den som har tålamod att vänta lite längre, till mars, kan få sin CLS med en fyrcylindrig motor och i april kommer en V8 i CLS 500 BlueEfficency. Men den som väntar längst väntar ofta på något gott, i slutet av 2011 kommer AMG-versionen men redan nu kan denna beskådas på bilsalongen i Los Angeles som håller öppet i dagarna.

AMG:s nya kronjuvel – den 5,5 liter stora och dubbelturbomatade V8-motorn – hittar ned i allt fler AMG-modeller och självklart även i Mercedes CLS 63 AMG. Den ”lilla” V8-motorn ersätter den tidigare 6,2-litersåttan som har tjänstgjort sedan många år tillbaka i flertalet AMG-modeller. Märk väl att beteckningen CLS 63 AMG numera syftar ännu mindre på motorstorleken än när det bara skiljde 0,1 liter ned till den verkliga motorvolymen. I grundutförande har nya CLS 63 AMG 525 hästkrafter vid 5 500 r/min och 700 newtonmeter mellan 1 750 och 5 000 r/min. AMG erbjuder även ett Performance-paket som höjer effekten till 558 hästkrafter och 800 newtonmeter. Performance-paketet gör att accelerationstiden från 0-100 km/h sjunker från 4,4 till 4,3 sekunder och att toppfarten höjs från 250 till 299 km/h. CLS 63 AMG går bara att få med en sjustegad Speedshift MCT-låda och start/stopp-system är standard. Den som tycker att det är viktigt i sammanhanget kan notera att Mercedes uppger en stadsförbrukning på 1,47 l/mil och 1,12 vid landsvägskörning.

För bättre väghållning har framaxeln breddats med drygt två centimeter samtidigt som AMG-teknikerna har monterat adaptiv fjädring med stålfjädrar framtill och luftfjädring baktill. På utsidan kan AMG-versionen kännas igen på den nya motorhuven med två markerade linjer och den nya fronten med ny spoiler och grill med endast en horisontell ribba. Baktill syns en diffusorliknande bakkjol och en liten spoiler på bakluckan.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!