Mercedes CLS Shooting Brake

Mercedes CLS Shooting Brake officiell

Mercedes chockade världen 2004 när de släppte en stor coupé med fyra dörrar – CLS. Nu chockar de eventuellt världen igen när de släpper en stor coupé med fem dörrar – CLS Shooting Brake – CLS som lyxig kombi.

Mercedes inleder sitt långa pressmeddelande med att säga att CLS Shooting Brake (notera stavningen som skiljer sig från konceptbilens Break för ett par år sedan) tydligt är en coupé, men med fem dörrar och ett tak som fortsätter hela vägen bak. Om det kan kallas en coupé lär det tvistas om, precis som det gjordes när CLS med fyra dörrar kom. Men bilbranschen vill gärna kalla CLS och liknande modeller för fyrdörrarscoupéer och nu får vi kanske vänja oss vid femdörrarscoupéer, vare sig vissa vill det eller inte. Att det är en shooting brake är däremot tydligt. Från början användes ordet shooting brake när häst och vagn var människans främsta färdmedel, i dag betecknar det bilar som kombinerar en kombi- och en coupékaross. Mercedes CLS Shooting Brake har klara coupélinjer sett till fönsterbågen längs sidan men det är också allt som är coupéaktigt.

 Mercedes CLS Shooting Brake är en stor pjäs på nästan fem meter. Det exakta längdmåttet är 4956 millimeter vilket betyder att den är 16 millimeter längre än vanliga CLS som i början av förra året lanserades i sin andra generation. Bredden är identisk med sedanversionen, 1881 millimeter men på höjden är Shooting Brake tre millimeter lägre med sina 1413 millimeter.

 Väl ombord i bilen är det inte bara lyx man möts av. Även utrymmet är väl tilltaget, åtminstone för passagerarna. Lasten har det lite trängre jämfört med i sex centimeter kortare E-klass Kombi. 550 liter bagage ryms bakom baksätet upp till fönsterlinjen vilket är 145 liter mindre volym än i E-klass Kombi. Fäller man baksätesryggen ryms 1550 liter vilket inte är så pjåkigt. En Volvo V70 rymmer på motsvarande vis 1600 liter och BMW 5-serie Touring 1670 liter. Men jämför vi återigen med märkesbrodern E-klass Kombi (1950 liter) står den sig slätt.

 Både exteriört och interiört känner vi igen oss från vanliga CLS. Men på en punkt, förutom lastutrymmets utformning, skiljer sig CLS Shooting Brake. Ta en titt på lastgolvet i bagageutrymmet. Här har Mercedes hämtat inspiration från båtvärlden. Lastgolvet är helt enkelt ett trädäck och en variant på det vi såg i konceptbilen våren 2010. Träslaget som används där bak är amerikansk körsbär. Tyvärr har de snygga sadelväskorna som fanns i konceptbilen och som satt på hjulhusens insidor inte hängt med till produktionsversionen. Nu ser hjulhusens insidor högst konventionella ut.

 På tal om träslag. Kan vara bra att veta att det finns tre olika träslag att välja på dekorpanelerna runt om i kupéutrymmet. Brun valnöt och svart ask i högglans samt ljusbrun poppel med satinyta. Vilket hade du valt?

 Under den långa huven finns det gott om kraft i form av fyra olika motoralternativ varav två av dessa kan beställas med fyrhjulsdrift vilket ger oss sex alternativ totalt.

 Bensinalternativen är CLS 350 och CLS 500. Förstnämnda är en V6-motor på 3,5 liter som ger 306 hästkrafter och 370 newtonmeter. Bränsleförbrukningen anges till 0,73 liter per mil och koldioxidutsläppet är 169 gram per kilometer. 0-100 km/h på 6,7 sekunder och toppfart på 250 km/h. Det större bensinalternativet, som även finns som fyrhjulsdriven CLS 500 4Matic med något högre förbrukning och utsläpp, har en V8-motor med dubbelturbo på 4,6 liter, 408 hästkrafter och 600 newtonmeter. 0,92 liter per mil och 214 gram per kilometer är förbruknings- respektive utsläppssiffrorna. 0-100 km/h går på 5,3 sekunder och toppfarten är även här 250 km/h.

 Dieselalternativen är CLS 250 CDI som innehåller en rak fyra på 2,1 liter, 204 hästkrafter och 500 newtonmeter. 0,53 liter per mil dricker den samtidigt som den släpper ut 139 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h på 7,8 sekunder och toppfarten ligger på 235 km/h.

 Ett snäpp upp hittar vi CLS 350 CDI med en V6:a på tre liter jämnt, 265 hästkrafter och 620 newtonmeter. 0,60 liter per mil vill den ha vid blandad körning vilket motsvarar 159 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h avverkar den på 6,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h.

 Stora dieselmaskinen kan kombineras med 4Matic fyrhjulsdrift, något som både försämras prestandan och förbrukningen, om än inte med speciellt mycket.

 Alla motorer är så kallade BlueEfficiency-motorer och är utrustade med sjustegade automatlådan 7G-Tronic Plus samt start/stopp-system.

 Räkna med att det så småningom kommer en AMG-version också. CLS 63 AMG Shooting Brake med V8 på 5,5 liter och 525 hästkrafter.

 Mercedes CLS Shooting Brake har världspremiär först i slutet av september på bilsalongen i Paris. Att Mercedes väljer att presentera bilen redan nu beror förmodligen på de otaliga spionbilder som tagits på den under våren samt att några bilder och lite information läckte ut på nätet i fredags. Mercedes kände sig förmodligen tvungna att lätta på trycket för sent på fredagskvällen fick vi all denna fakta och 70 bilder att frossa i nedan.

 Nå, vad tycker du? Tror du att Mercedes än en gång sätter igång en ny trend precis som de gjorde med CLS 2004? Audi och BMW har egentligen ingenting som motsvarar CLS Shooting Brake... ännu.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr