Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes Concept GLC Coupé – GLK som fyrdörrarscoupé

Mercedes tänker inte låta BMW härja fritt i ”fyrdörrarscoupésuvklassen” utan ska snarast möjligt utmana X4 med GLK i coupéliknande former. Här är konceptversionen av kommande GLC Coupé.

På måndag öppnar årets upplaga av bilsalongen i Shanghai där Mercedes ska ställa ut konceptvarianten på kommande GLC Coupé som ska fajtas i samma klass som BMW X4.

GLC som en helt ny Mercedes-modell, men så är det inte. När nästa generation GLK kommer, troligtvis nästa år, får den en ny beteckning, helt enligt Mercedes nya modellbeteckningsstrategi. Med andra ord är GLC Coupé inget annat än ”coupéversionen” av GLC (GLK alltså). En lillebror till GLE Coupé (”coupéversionen” av uppdaterade ML som numera heter just GLE) som hade premiär i Detroit tidigare i år.

Mercedes kallar Concept GLC Coupé för en fyrdörrarscoupé. Riktigt så illa är det, ett mer vettigt ordval hade varit femdörrarscoupé med tanke på bakluckekonstruktionen som är av samma helöppnande typ som på storebrorsan (något annat skulle förmodligen vara självmord i klassen).

Med 472,7 centimeter från nos till bakända är Mercedes konceptsuv 5,6 centimeter längre än främsta rivalen BMW X4. Den är också extremt bred med sina 200 centimeter från sida till sida, ytterbackspeglarna ej inräknade. Det är hela 11,9 centimeter bredare än X4. På höjden är Mercedesen dock lägre än X4, med 159,3 centimeter är den 3,1 centimeter kortare i rocken.

Även axelavståndet är till Mercedes fördel då 282,7 centimeter är 1,7 centimeter mer än hos BMW. Om det gör Mercedes rymligare invändigt återstår att se.

Concept GLC Coupé är väldigt lik sin storebror och när den väl går i produktion, troligtvis nästa år, kommer inte mycket att skilja från det vi ser i dag. Mercedes beskriver nämligen konceptbilens utförande som nära produktion.

Om Mercedes vågar gå så långt att de behåller ändrörens placering till den kommande produktionsversionen återstår att se. Vi vågar nästan sätta en femma på att de tonar ned den bakre kaxigheten, eventuellt att en het AMG-version får de fyra piporna som nästan är staplade ovanpå varandra, två och två.

De ramlösa sidofönstren lär däremot hänga med hela vägen.

Under huven på konceptbilen sitter en biturbo-V6:a på 3,0 liter som ger 367 hästkrafter vid 5 500 r/min samt 520 newtonmeter mellan 1 400 och 4 000 r/min.

Via en niostegad automatlåda, 9-G-Tronic, sänds kraften ut till alla hjul på sedvanligt 4Matic-vis.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!