091215-e-klass cabriolet Foto: © 2009 Mercedes-Benz USA

Mercedes E-klass Cabriolet – officiella bilder

Nu är det dags för Mercedes E-klass Cabriolet. Även om det inte rör sig om ett fullmatat pressläpp så har i alla fall de officiella bilderna nu skickats ut. Försäljningen startar den 10 januari nästa år.

I början av året presenterades en helt ny generation Mercedes E-klass, en bil som på flera sätt överrumplade oss med fina egenskaper. Under årets gång har, sedan sedanmodellens intåg på marknaden, även kombi- och coupémodellerna lanserats. Endast cabrioletversionen har kvarstått.

Men nu har de första officiella bilderna på Mercedes E-klass Cabriolet släppts, bilen som tar vid där CLK Cabriolet avslutade. Tyvärr finns det i nuläget ingen som helst officiell information kring bilen, så vi får utgå från bilderna. Vi förväntar oss att Mercedes när som helst lättar på trycket och presenterar bilen i sin helhet med allt vad det innebär.

Mercedes E-klass Cabriolet bjuder inte på några större överraskningar med tanke på att bilen som bildar dess bas är coupéversionen. Precis som på konkurrenten Audi A5 Cabriolet är det tygtakssufflett som gäller. Med andra ord är BMW 3-serie Cabriolet den enda i den tyska ”premiumtrion” som kan stoltsera med fällbart plåttak. Om det är en nackdel eller fördel låter vi dock vara osagt. Men enligt våra källor kommer nästa 3-serie Cabriolet att skippa plåttakskonstruktionen och i stället ge sig in i matchen med tygtak.

Största skillnaderna mellan coupé- och cabrioletmodellerna, förutom takkonstruktionen, är bakluckan som har en lite annorlunda konstruktion för att få plats med och kunna fälla ned taket på elektrisk väg samt vindruteramens utformning. På cabrioletversionen har vindrutans övre ram, den som löper horisontellt mellan a-stolparna, försetts med något som kallas Aircap. Denna lilla detalj är en helt ny och innovativ grej, en liten vindspoiler som skjuts upp vid öppet-åka och som samverkar med en bakre vindavvisare. På så sätt hindras kupéutrymmet att bli turbulent för de åkande. Hur bra Aircap fungerar får vi ta och luska ut vid den första provkörningen i början av nästa år.

Under huven kommer E-klass Cabriolet att dra nytta av samma maskiner som E-klass Coupé. Det betyder två dieselspisar och tre bensinmotorer. Dessa är följande:

• E 250 CDI BlueEFFICIENCY

Fyrcylindrig dubbelturbodiesel, 204 hk och 500 Nm.

• E 350 CDI      BlueEFFICIENCY

 V6,      turbodiesel, 231 hk och 540 Nm.

• E 250 CGI BlueEFFICIENCY

Fyrcylindrig direktinsprutad bensinare, 204 hk och 310 Nm.

• E 350 CGI BlueEFFICIENCY

V6, direktinsprutad bensinare, 292 hk och 365 Nm.

• E 500

V8, bensinare, 388 hk och 530 Nm.

Men till skillnad från E-klass Coupé kommer Cabriolet även att få ta del av två svagare motorer från sedan/kombi-modellen. En diesel och en bensinare:

• E 220 CDI BlueEFFICIENCY

Fyrcylindrig turbodiesel, 170 hk och 400 Nm.

• E 200 CGI BlueEFFICIENCY

Fyrcylindrig direktinsprutad bensinare, 184 hk och 270 Nm.

Det är möjligt att dessa två motorer även kommer coupémodellen till godo från och med nästa år.

Mercedes E-klass Cabriolet har enligt uppgift premiär i de europeiska bilhallarna redan den 10 januari 2010. Innan dess hoppas vi att vi kan ge er alla fakta om bilen, den officiella vägen.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!