Ut med CLK, in med E-klass Coupé. För att förenkla i sitt modellsystem har Mercedes valt att ta bort beteckningen CLK till förmån för E-klass Coupé eftersom bilen grundar sig på E-klass och inte C-klass.
Mercedes skräder inte orden när de berättar att nya E-klass Coupé är världens mest aerodynamiskt effektiva serietillverkade bil. Luftmotståndskoefficienten anges till 0,24, vilket får anses vara väldigt lågt. Nya Toyota Prius har exempelvis 0,25 som motsvarande siffra, alltså samma som E-klass med fyra dörrar.
Precis som för sedanmodellen av E-klass har coupéversionen fått en rad förbättrade motorer. Upp till 17 procent snålare ska de vara jämfört med dagens samtidigt som de fått mer kraft i form av högre effekt och mer vrid.
Motorerna som är aktuella till nya Mercedes E-klass Coupé ser ut som följer:
• E 250 CDI BlueEFFICIENCY
Fyrcylindrig dubbelturbodiesel, 204 hk och 500 Nm, 0,53 l/mil.
• E 350 CDI BlueEFFICIENCY
V6, turbodiesel, 231 hk och 540 Nm, 0,68 l/mil.
• E 250 CGI BlueEFFICIENCY
Fyrcylindrig direktinsprutad bensinare, 204 hk och 310 Nm, 0,72 l/mil.
• E 350 CGI BlueEFFICIENCY
V6, direktinsprutad bensinare, 292 hk och 365 Nm, 0,85 l/mil.
• E 500
V8, bensinare, 388 hk och 530 Nm, 1,09 l/mil.
Alla motorer klarar av avgaskraven Euro 5.
För alla tekniska innovationer och förbättringar jämfört med CLK och förra E-klass, rekommenderas du att läsa om nya Mercedes E-klass.
Andra nyheter som kommer med Mercedes E-klass Coupé är nyutvecklade stolar som är tänkta att spegla bilens sportiga touch. De är elmanövrerade och självklart kan man i utrustningslistan kryssa för att få dem att memorera inställningarna. Då får man dem även elektro-pneumatiskt justerbara i fyra riktningar för bästa stöd under långfärd och kurviga vägar.
Baksätet består av två individuella stolar, bilen är alltså strikt fyrsitsig. Baksätet kan fällas 60/40 för bättre lastförmåga.
Mercedes E-klass Coupé kan precis som vanliga E-klass fås utrustad med ett AMG-paket. Det kännetecknas först och främst av annorlunda stötfångare fram och bak, sportigare frontspoiler med större luftintag, sidokjolar, 18-tums sexekrade lättmetallfälgar med 255 millimeter breda sulor bak samt hårdare fjädring och större hålborrade bromsskivor.
Nya E-klass Coupé når bilhallarna runt om i Europa under maj månad, men först är det alltså officiell debut inför publik på Genèvesalongen om drygt 14 dagar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.