Mercedes E-klass facelift Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes E-klass facelift – alla fakta och bilder

Mercedes kommer från och med 2013 att erbjuda populära E-klass med ett till stora delar nytt utseende. Uppdateringen innefattar också snålare motorer, ny säkerhetsutrustning och en ny klocka.

Mercedes E-klass av nuvarande generation, W212, lanserades under tidig vår 2009 som årsmodell 2010. Dessförinnan hade den begått världspremiär på bilsalongen i Detroit bara ett par månader tidigare.

 Nu vankas det bilutställning i Detroit igen (januari 2013) och det är dags för W212 att återigen visa upp sig. Denna gång handlar det om den ansiktslyfta versionen som lanseras senare under året.

 Det första som slår en när man tittar på E-klass facelift är att det verkligen rör sig om ett ansiktslyft. Fronten har omarbetats ordentligt och det är främst strålkastarnas nya utseende som sticker ut. Till dags datum har E-klass strålkastare utgjorts av två enheter per sida. Denna layout försvinner i och med lyftet och Mercedes går tillbaka till stora strålkastarenheter med betydligt mjukare former än tidigare. Dess linjer följer samma grundmall som de vi finner på övriga Mercedes-modeller och kanske mest de som finns på C-klass och CLS. Trots tilltaget finns E-klass kännetecken med ”två ögon” per strålkastare kvar. Lysdioder ger ett särpräglat uttryck. Ännu fler lysdioder finns om man gör tillvalet full-LED-strålkastare.

 Grillen är också helt omarbetad och finns i två nya utföranden. Standardgrillen är hyfsat lik den tidigare men med ett större 3D-djup tack vare den kraftigare kromsargen som omger de tre horisontella ribborna. Mercedes klassiska stjärna är då placerad på huven. Om man köper sin E-klass i Avantgarde-utförande får man den sportigare grillen där kromsarg och ribbor är mer integrerade i bilens nos och stjärnan är stor och centralt placerad. Klassiskt utseende.

 Stötfångaren med frontspoilern har fått helt nytt utseende med mer böljande linjer än tidigare.

 Sneglar man mot bilens bakdel noterar man en tydligt skillnad jämfört med innan ansiktslyftet. Vecket på bakskärmarna som ständigt varit under luppen de tre senaste åren har försvunnit. Det ger inte bara mindre karaktär utan klipper också av banden till 1950-talets Bull-Merca.

 Bakljusen har fått ny layout, så även bakre stötfångaren. Men det krävs nästan att skickligt öga för att se nyheterna i rumpan.

 Interiört är det sig likt men det finns förändringar som gör skillnad. Utöver nya och bättre material har man exempelvis gjort om mittkonsolen. Den horisontellt löpande dekorpanelen bryter inte längre av vid de både friskluftsutblåsen i mitten utan fortsätter i stället runt dessa hela vägen bort till rattstången. Mellan friskluftsutblåsen har man placerat en stilren, analog klocka. Där satt tidigare knappen för varningsblinkersen. Denna har i stället flyttat ned och är placerad mellan radio- och luftkonditioneringsenheterna.

 Ratten är också omarbetad med fler knappar för utökad styrning av funktioner och paddlar för bilar med automatlåda.

 Flera nya säkerhetssystem och förbättringar kommer med Mercedes E-klass facelift. Bland annat har kameran som finns bakom vindrutan vid innerbackspegelns fot gått från ”mono” till att vara ”stereo” tack vare två ögon som håller utkik framåt. Kameran håller koll upp till 500 meter framför bilen och känner av andra fordon, fotgängare, trafikskyltar och mycket mer. All inläsning tolkas som en 3D-bild som blixtsnabbt bearbetas och hjälper föraren samt bilen i trafiken för att undvika olyckor.

 Även det radarbaserade system som sitter i grillen på bilen är förbättrat för att hålla avståndet till framförvarande fordon och undvika kollisioner så gott det går med hjälp av automatisk inbromsning. Denna radarbaserade farthållare är standard på alla E-klass från och med nästa år, liksom trötthetsvarnaren som känner av om föraren börjar bli lite såsig i huvudet.

 Andra smidiga system är filbytesvarnare med automatisk styrning om föraren inte reagerar (håller även koll på bakomvarande trafik i ”döda vinkeln”), automatiskt halv/helljus, parkeringsassistans och mycket mer. Luftfjädring är standard på alla V8-modeller men finns även till viss del i alla kombimodeller tillsammans med nivåreglering över bakaxeln.

 Antalet motoralternativ till Mercedes E-klass är 18 stycken, fyrhjulsdrivna versioner och hybrider inräknade. Tio bensinvarianter och åtta dieselvarianter.

 Endast ett alternativ kommer under dagens miljöbilsgräns på 120 gram koldioxid per kilometer, nämligen dieselhybriden E 300 BlueTec Hybrid med sina 107 gram per kilometer (116 gram för kombin). Dock finns inte dagens svenska miljöbilsgräns (120 g/km) kvar från och med 1 januari 2013, så det spelar mindre roll. Från och med nästa år är det ett viktbaserat utsläppssystem som gäller.

 Generellt gäller att motoralternativen har blivit snålare än vad de är i dag trots bibehållen prestanda. Samtliga motoralternativ kan du ta del av i tabellerna nedan.

 Ett motoralternativ som Mercedes inte nämner är E 63 AMG. Den har vi dock redan en hel del information om sedan en tid tillbaka. 558 hästkrafter och 720 newtonmeter ska ge bilen supersportbilsprestanda. Vad sägs om 0-100 km/h på 3,5 sekunder? Motorn är densamma som tidigare, det vill säga den dubbelturbomatade V8:an på 5,5 liter.

 Mercedes E-klass facelift 2013 har alltså premiär på bilsalongen i Detroit om en månad. Några prisuppgifter eller datum för när försäljningen påbörjas har vi inte, men vi räknar med att någon gång under mars månad, eller åtminstone under våren, bör den finns hos Mercedes-handlarna.

Motoralternativ Mercedes E-klass 2013

Bensinversioner
Modell Effekt Vrid 0-100 km/h l/mil g/km
E 200184 hk300 Nm7,9 (8,3)0,58 (0,60)135 (139)
E 250211 hk350 Nm7,4 (7,8)0,58 (0,61)135 (141)
E 300252 hk340 Nm7,1 (7,5)0,68 (0,71)159 (165)
E 300 4Matic252 hk340 Nm7,4 (7,8)0,74 (0,78)174 (184)
E 350306 hk370 Nm6,3 (6,7)0,68 (0,71)159 (165)
E 350 4Matic306 hk370 Nm6,6 (7,1)0,74 (0,78)174 (184)
E 400333 hk480 Nm5,9 (6,3)0,75 (0,77)175 (179)
E 400 4Matic333 hk480 Nm5,9 (6,3)0,80 (0,83)185 (194)
E 500408 hk600 Nm5,2 (5,4)0,89 (0,93)209 (216)
E 500 4Matic408 hk600 Nm5,2 (5,4)0,94 (0,95)219 (222)
Alla siffror baseras på bilar med 7G-Tronic Plus automatlåda. Siffror inom parantes är kombiversionen.
Dieselversioner
Modell Effekt Vrid 0-100 km/h l/mil g/km
E 200 CDI136 hk360 Nm9,5 (10,1)0,49 (0,53)127 (137)
E 220 CDI170 hk400 Nm8,4 (8,6)0,47 (0,52)125 (134)
E 250 CDI204 hk500 Nm7,5 (7,8)0,48 (0,52)128 (136)
E 250 CDI 4Matic204 hk500 Nm7,9 (8,1)0,55 (0,58)143 (152)
E 300 BlueTec231 hk540 Nm7,1 (7,4)0,55 (0,57)144 (152)
E 350 BlueTec252 hk620 Nm6,6 (6,9)0,55 (0,57)144 (152)
E 350 BlueTec 4Matic252 hk620 Nm6,7 (7,0)0,60 (0,64)160 (170)
E 300 BlueTec Hybrid204+26 hk500+280 Nm7,5 (7,8)0,41 (0,44)107 (116)
Alla siffror baseras på bilar med 7G-Tronic Plus automatlåda. Siffror inom parantes är kombiversionen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!