091105-mercedes e kombi

Mercedes E-klass Kombi – direktrapport från provkörningen

För en gångs skull håller sig PeO Kjellström inom landets gränser vid en provkörning. Nu är han i det vackra Skåne och kör… en av bilvärldens rymligaste kombibilar – nya Mercedes E-klass.

– Vackert och vackert. Jag sitter just nu i skuggan av Barsebäcks kärnkraftverk och det är inte så snyggt vill jag påstå. Men bilen jag provkör är snygg, nya Mercedes E-klass Kombi. Jag skulle vilja påstå att den är elegantast i hela övre mellanklassen.

 

Det får stå för dig. Är den lika bra som snygg då?

– Om man nu vill ha en kombi som fungerar så är svaret ja. Med baksätet nedfällt rymmer den 1 950 liter och det är mest i klassen. Och det finns smarta lösningar.

Som till exempel?

– Baksätet kan fällas med ett inre handtag i C-stolpen. Det är inte unikt i bilvärlden men det fina i fågelsången är att när du fäller baksätet så åker först nackskydden i baksätesryggen ned så att de inte tar i framsätet.

Ja, det var smart. Annat intressant?

– Luftfjädring bak och självjustering av bilens höjd när du lastar – och det ingår i priset.

Vad kör du för version nu?

– Hit har jag kört 220 CDI. Den känns rätt rå och är bullrig men har inte gått många kilometer. Landade hos generalagenten i Malmö för någon dag sedan. Den är inte speciellt spänstig heller, men som sagt, dieselmotorer behöver köras in. På hemvägen ska jag få en 250 CDI med 204 hästkrafter. Den motorn är bra, det vet jag sedan tidigare. Mer om den i nummer 26/2009 av Teknikens Värld i slutet av månaden.

– Som vanligt när det gäller Mercedes finns det en motor för varje köpare. Nja, nu överdrev jag. Men det finns elva olika motoralternativ efter årskiftet så det finns något för envar. Mercedes hoppas på att sälja 1 300 E-klass Kombi nästa år, varav hälften till företag och hälften till privatpersoner. Tyvärr kommer inte E-klass Kombi i gasversion. Gastankens placering fungerar inte i en kombi, det går inte att fälla baksätet då och då faller ju liksom hela konceptet. Men i sedanversion kommer det en NGT nästa år.

 

Okej PeO, du får väl gasa på hemåt i alla fall.

– Japp, men jag blir kvar en natt till i ditt hemland. Ska göra ett annat jobb i morgon bitti.

Härligt! Det kan aldrig bli för mycket skånska jobb i Teknikens Värld.

– Håller med, de borde vara fler. Vi syns.

Prislista och lanseringsmånad för E-klass kombi

• E 200 CGI februari 2010 379 900 kronor

• E 250 CGI november 2009 409 900

• E 350 CGI november 2009 509 900

• E 350 4Matic januari 2010 526 900

• E 500 November 2009 642 900

• E 200 CDI februari 2010 369 900

• E 220 CDI november 2009 389 900

• E 250 CDI november 2009 425 900

• E 350 CDI november 2009 495 900

• E 350 CDI 4Matic  januari 2010  521 900

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!