Mercedes Ener-G-Force Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes Ener-G-Force sätter skräck i bovarna

Dagens Geländewagen kan slänga sig i väggen. Mercedes har ritat hur framtidens polisbil ska se ut. Ener-G-Force heter monstret som ställs ut i Los Angeles om ett par veckor.

I samband med bilsalongen i Los Angeles hålls alltid Los Angeles Design Challenge som är en designtävling där olika biltillverkare ritar fordon efter ett angivet tema. Årets tema är hur en amerikansk motorvägspatrullbil skulle kunna se ut år 2025.

 Medan biltillverkare som exempelvis Honda, BMW, GM med flera har satsat på bilar med typiskt framtidsutseende har Mercedes satsat sina kort på ett mer konventionellt ekipage, rent visuellt. Ener-G-Force är deras syn på hur G-klass (Geländewagen) skulle kunna se ut som amerikansk patrullbil om tretton år. Större på alla sätt och vis och med ett utseende som skulle få vilken kriminell som helst att göra i byxan.

 De stora hjulen är inte enbart till för att få bilen att se skrämmande ut, deras syfte är att ge polisen en fördel i jakten på bovar oavsett terräng. Små och låga rutor runt om kan verka dumt för runtomsikten men är tänkt att ge poliskonstaplarna inne i bilen extra skydd.

 Tittar man noggrant på Ener-G-Force ser man tydligt att Geländewagen har stått förebild. Se bara på positionsljuset ovanför strålkastarna. Det är hämtat rakt G-klass.

 Mercedes Ener-G-Force är stor som ett monster och borde därför vara ett miljömonster. Eller? Nej, inte alls. Mercedes berättar att en bränslecell tar hand om drivningen via elmotorer, en vid vardera hjul. På taket finns tankar som man fyller med återvunnet vatten som via en elektrolys sönderdelas i syre och vätgas. Vätgasen omvandlas sedan av bränslecellen till elektricitet som lagras i ackumulatorer placerade i tröskellådorna. Utsläppet består av enbart vatten och räckvidden med tankarna på taket fyllda är 80 mil.

 På taket sitter även en ”Terra-Scan”, det vill säga en 360-graders topografiskanner som ständigt sonderar terrängen. Informationen som den samlar in används för att justera fjädring och stötdämpning till att hela tiden vara steget före och göra körningen optimal, oavsett hur underlaget ser ut. Bara där har den amerikanska polisen ett försprång gentemot bovarna.

 En civil version av Ener-G-Force föreställer sig Mercedes också. Mercedes har tagit designuppdraget på största allvar och tillverkat Ener-G-Force i full skala.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr