Mercedes Geländewagen Foto: Hans Hedberg

Mercedes G 350 BlueTec och G 63 AMG – tre snabba från provkörningen

Hans Hedberg har begett sig till bergen vilket är rätta platsen för att köra Mercedes Geländewagen som uppdaterats lite här och lite där. Häng med upp på en tur i tunn luft.

Hallå Hans! Välkommen tillbaka från pappaledigheten. Var i världen befinner du dig?

– Mitt i Alperna mellan Schweiz och Frankrike. Bedårande vackert med snö kvar på topparna! Jag är här för att provköra ansiktslyfta versioner av Mercedes terränghjulingar, nämligen GLK och gamlingen G-klass – “Geländewagen”.

 Spännande! Hur länge har Geländewagen funnits egentligen?

 – Bilen har producerats hos österrikiska Steyr i 33 år, utseendet är i princip oförändrat men under skalet har Mercedes-tekniker späckat på med modern BlueTec-dieselteknik och den senaste AMG V8-motorn! Vrålet och kraften är åt det mer skruvade hållet jag någonsin kört! Föreställ dig en pansarvagn som korsats med en racingbil och du har G 63 AMG. Ruggig!

 Men det är väl fortfarande en terrängbil?

– Javisst, särskilt den mer “normala” G 350 BlueTec är ytterst kompetent ute I skogen, eller som här vid extrem bergsbestigning. Möjlighet att låsa fram- och bakaxel separat samt mittdifferential gör att bilen tar sig fram i princip överallt så länge marken bär. Till och med mindre vattendrag går att forcera, vaddjupet är hela 60 centimeter.

 – Det är egentligen otroligt att modellen tillverkas men det visar ju att nischen “extrema terrängsuvar” är liten och konkurrensen lika med noll.

 – G-klass är verklig överlevare, kommer säkert att fylla både 40 och 50 år!

 Hela provkörningsrapporten kan du ta del av i Teknikens Värld nummer 13/2012 som finns att köpa online eller i butik nu.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr