Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes GLA officiell – fakta och bilder

Nu ger Mercedes sig i kast med Audi Q3, BMW X1 men kanske framförallt Range Rover Evoque. Mercedes presenterar A-klass på styltor, eller GLA, som den också kan kallas.

Mercedes har byggt upp förväntningarna inför lanseringen av GLA på sedvanligt vis. Det började med en konceptbil som visades i Shanghai i våras, följdes upp häromdagen med skisser på den riktiga produktionsbilen och i dag berättar de allt om den nya modellen som ska ställas ut i Frankfurt om några veckor.

 GLA är som synes och som väntat en förhöjd och lite stryktåligare A-klass. GLA är den fjärde av fem småbilar som baseras på samma MFA-plattform, först kom A- och B-klass, sedan CLA och nästa år väntar CLA Shooting Brake. Designmässigt påminner GLA förstås kraftigt om A-klassen men vid en närmare titt ser man att den skiljer sig på detaljnivå. Till att börja med är den med måtten 441x180x149 centimeter längre, bredare och högre än A-klassen, axelavståndet på 270 centimeter är däremot oförändrat. Dörrsidorna, som på A-klassen är kraftigt skulpterade, är på GLA lite slätare och bakljusen är bredare och delas när bakluckan öppnas.

 GLA gör skäl för suv-beteckningen genom sina till synes stråktåliga gummidetaljer runt hjulhusen och de simulerade hasplåtarna fram och bak. Mest suvlik är dock sittpositionen, i GLA sitter man 55 centimeter över marken, vilket kan jämföras med A-klass som har en sitthöjd på 28 centimeter.

 Den större karossen gör gott för bagageutrymmet där det går att lasta 421 liter med alla säten uppfällda. I A-klassen är siffran 341 liter. GLA kan dessutom beställas med ett lastpaket som gör det möjligt att ändra vinkeln på baksätets ryggstöd och därmed få in 60 liter extra bagage. Det går även att fälla baksätesryggarna platt mot golvet för att lasta ännu mer.

 När GLA kommer till försäljningshallarna tidigt nästa år gör den det med fyra olika motorer, jämnt fördelat mellan bensin och diesel. Minsta bensinmotorn GLA 200 är på 1,6 liter, ger 156 hästkrafter och 250 newtonmeter och går bara att få med framhjulsdrift. Tvålitersbensinaren GLA 250 ger 211 hästkrafter och 350 newtonmeter och kan extrautrustas med 4Matic.

 Lilldieseln GLA 200 CDI är på 2,2 liter och ger 136 hästkrafter och 300 newtonmeter medan GLA 220 CDI har samma cylindervolym men högre effekt: 170 hästkrafter och 350 newtonmeter. Alla motoralternativ har start/stopp-system som standard och dubbelkopplingslådan 7G-DCT är standard till alla utom GLA 200 och GLA 200 CDI. Med 0,43 l/mil och 114 g/km är GLA 200 CDI snålast i gänget medan GLA 250 4Matic är snabbast med 0-100 km/h på 6,5 sekunder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!