Mercedes GLC – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg har hittat högsommarvärmen, den finns på gränsen mellan Frankrike och Schweiz. Där har han också hittat nya Mercedes GLC som ersätter X3- och Q5-rivalen GLK. Hur står sig den nya Mercedes-suven?

Hej Erik, varför har Mercedes bytt ett K mot ett C? 

– Mercedes genomför en storstädning bland suvarnas modellbeteckningar. Gamla ML har blivit GLE och GLK byts nu mot GLC. Det är för att förtydliga släktskapen E- och C-klass. Sedan något år har de ju dessutom GLA. Inga konstigheter.

Är GLC en bättre bil än GLK? 

– Den är i alla fall helt klart modernare, betydligt mer C-klass i formerna både ute och inne. Interiören känns nästan exakt som i C-klass. Den är minst lika bekväm också. GLC kan beställas med standard-, sport- eller luftfjädring. Den senare är förstås den mest bekväma men kostar drygt 20 000 kronor extra.

Vilken motor kör du?

– Än så länge har jag bara hunnit köra 220d 4Matic. Det är samma 170-hästarsdiesel som finns i en rad andra modeller. Förutom den finns den lite starkare dieseln 250d 4Matic, bensinversionen 250 4Matic och längre fram kommer en 350e som är en laddhybrid med bensinmotor. Alla motorer kopplas till den nioväxlade 9G-troniclådan. 220 d är billigast, kostar från 408 900 kronor.

Hela provkörningen av nya Mercedes GLC dyker upp i kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!