100610-ml 63 amg

Mercedes ML 63 AMG får nytt nylle

BMW X5 M och Porsche Cayenne Turbo har uppmärksammats mycket den senaste tiden. För mycket enligt Mercedes som nu vill dra blickarna till deras värsting-suv ML 63 AMG.

Mercedes ML 63 AMG , Stuttgarts värsta i suv-genren, genomgår nu en lättare ansiktslyftning för att hänga med konkurrensen i ytterligare några år.

Men det handlar inte om några tyngre förändringar utan de är ganska modesta med ny bulligare huv, mörka insatser i strålkastarna, nedtonade bakljus med mycket lysdioder samt blankpolerade hasplåtar i krom. Övrigt är sig likt, inklusive fälgarna som mäter 20 tum på höjden men som finns i 21-tumsutförande som tillval. Interiört känner man igen sig från tidigare med mycket läder blandat med alcantara (även på instrumentbrädan som tillval) och AMG-sportstolar som greppar ordentligt runt de åkandes lekamen.

Under huven har det inte hänt något utan det är fortfarande den numera klassiska V8-motorn på 6,2 liter (som vunnit flera utmärkelser) som de flesta AMG-bilar (och några andra) är försedda med. Den pumpar ur sig mäktiga 510 hästkrafter och 630 newtonmeter vilket tillsammans med den sjustegade 7G-Tronic-lådan skickar suven från stillastående till 100 km/h på 5,0 sekunder, samma tid som tidigare. Toppfarten är spärrad till 250 km/h.

Uppdaterade ML 63 AMG bjuder som vanligt på AMG-sportfjädring – vilket i det här fallet betyder luftfjädring – fyrhjulsdrift (40/60 fram/bak) samt  rejäla ventilerade, hålborrade bromsskivor som tål tuffa tag. Däcken mäter 295 millimeter på bredden.

Bilen går att beställa nu och leveranserna påbörjas i juli. Priset är detsamma som tidigare, nämligen från 1 032 000 kronor.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!