Mercedes F 125 visar nästa S-klass Foto: press photo, do not use for advertising purposes

Mercedes nya måsvinge F 125 blickar framåt

Mercedes konceptbil F 125 visar hur Mercedes själva tror att en stor lyxsedan kommer se ut 2025, och ger samtidigt en försmak på nästa generation S-klass.

Det som skulle komma att bli Mercedes-Benz började den 29 januari 1886 när Karl Benz rullade ut den första bilen ur sin verkstad. 125 år senare rullar Mercedes F 125 ut på Frankfurtsalongen och visar designspråket till nästa generation S-klass och tekniken till Mercedes framtida bilar. Med F 125 har Mercedes gått ett steg längre i sin framtidsvision och siar inte om hur nästa generations bilar kommer se ut, snarare generationen efter det. Med en beräknad snittålder på mellan sju och åtta år per generation är F 125 precis så Mercedes ingenjörer tror att bilar kommer se ut och fungera om 14 år, det vill säga år 2025.

 Då tror Mercedes att bilar likt F 125 drivs av vätgashybrid-motorer som klarar 100 mil på en tank. Karossen bygger på fiberförstärkt plast som blandas med kolfiber, aluminium och höghållfast stål vilket kommer spara vikt jämfört med dagens sätt att bygga till exempel Mercedes-bilar på. Tack vare ny krockteknik har Mercedes kunnat rationalisera bort B-stolpen och i stället sätta dit en måsvinge-dörr som med hjälp av handgester öppnar upp till fram- och baksäte samtidigt. 

 Vätgastanken är integrerad i monocoque-karossen vilket tillåter en större tank utan att tappa något nämnbart utrymme inuti bilen. F 125 kan som mest fyllas upp med 7,5 kilo vätgas, att jämföra med till exempel storsäljaren Passat Ecofuel som kan tankas med 4,3 kilo vätgas. Tanken är att framtidens vätgastankar kommer klara ett större tryck än vad dagens bilar klarar, F 125 ska klara ett tryck på 700 bar. Vätgasmotorn kopplas i hop med batterier som producerar 231 hästkrafter vilket gör att effekten totalt landar på 313 hästkrafter. 

 0-100 går på 4,9 sekunder och toppfarten är på 220 kilometer i timmen för Mercedes F 125. 

 Backspeglar är bortprioriterade dels för lägre luftmotstånd men också för att de blivit ersatta av en display som visar allt som händer bakom bilen. En slags autopilot gör att F 125 klarar filbyten på motorvägar och när tekniken är färdigutvecklad ska bilen även klara att köra om bilar helt på egen hand. 

 F 125 ger sken av hur nästa generation S-klass kommer att se ut när nuvarande modell ersätts. Om Mercedes egen uppskattning av att en bilmodell ”lever” i mellan sju och åtta år så kan vi vänta oss ersättaren till nuvarande S-klass –som kom 2005 –till sent 2012 eller någon gång under 2013.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!