080918-s-400-bluehybrid

Mercedes S 400 BlueHYBRID – miljövänlig lyx

Nästa sommar lanseras Mercedes sin första personbil med hybriddrift. S 400 BlueHYBRID heter modellen och blir första serieproducerade bilen med litiumjon-batterier. En el- och en bensinmotor står för kraftkällan på totalt 299 hk.

Alla texter om bilar i dag handlar nästan uteslutande om modeller som ska visas på Parissalongen i oktober och denna text är inget undantag. Nu handlar det om Mercedes S 400 BlueHYBRID – stuttgartarnas första personbil med hybriddrift. Visst har Mercedes visat upp hybridbilar tidigare, till exempel ML 450, men dessa har egentligen aldrig lämnat konceptstadiet. S 400 BlueHYBRID visas inte upp som konceptbil, utan som produktionsklar i Paris eftersom bilen ska börja säljas sommaren 2009. Mercedes är enligt dem själva först ut med en serieproducerad bil som använder sig av litiumjonbatterier, men det är en sanning med modifikation eftersom bland annat Tesla Roadster använder sig av samma batterityp.

Under huven på S 400 BlueHYBRID sitter motorn från S 350, alltså en bensin-V6 på 3,5 liter med ett effektuttag på 279 hästkrafter. Samarbetspartnern är en elmotor som fungerar både som startmotor och generator. Effekten på denna är 20 hästkrafter, alltså har S 400 BlueHYBRID sammanlagt 299 hästkrafter att leka med. Elmotorns vridmoment vid startmomentet ligger på 160 newtonmeter för att sedan nå maximala 385 newtonmeter. Allt som allt ger detta drivlinepaket skapliga prestanda med tanke på att kärran inte är speciellt liten och väger en hel del. 0-100 km/h går på 7,2 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än sin bensinbroder S 350. Toppfarten är som vanligt elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Än mer intressant är förbrukningssiffrorna. Bilen vill ha 0,79 liter bensin per mil vilket kan jämföras med grundbilen S 350 som vill ha strax över litern. S 400 BlueHYBRID släpper ut 190 gram koldioxid per kilometer medan S 350 släpper ut upp till 247 gram per kilometer. En konkurrent man genast tänker på att Lexus LS 600h som har större V8-motor och något bättre prestanda, men i gengäld släpper den ut 219 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes omtyckta 7G-Tronic-låda är standard i S 400 BlueHYBRID. Tyskarna påstår att de från och med nästa sommar säljer världens grönaste lyxbil vilket vi är beredda att hålla med om. Några prisuppgifter finns inte i nuläget.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr