090623-s 400 hybrid-merca

Mercedes S 400 Hybrid – direktrapport från provkörningen

Mikael Stjerna fick inte bege sig långt bort för en exklusiv provkörning av Mercedes S 400 Hybrid. Körningen av hybrid-Mercan visade att bilen är både snabb, stark och snål.

Tjena Mikael! Du sitter alltså i nya Mercedes S 400 Hybrid, eller BlueHybrid som den egentligen heter. Hur känns det? 

– Först och främst är det första gången jag kör nya faceliftade Mercedes S-klass som innebär ny tuffare front, nya bakljus och uppdaterad interiör. Även om detta är hybridversionen ser den ut som övriga S-klass, bortsett från lite hybridemblem runt om samt inuti bilen. Interiört märker man också av att det är en hybrid via energiflödesschemat på bildskärmen, inte helt olikt det som sitter i Prius.

Mercedes har alltså kombinerat en bensinmotor med en elmotor, på vilket sätt?

– Bensinmotorn är en 3,5 liter stor V6:a med 279 hästkrafter, alltså samma motor som i S 350 men med sju extra hästkrafter. Mellan motorn och den standardmonterade automatlådan sitter en elmotor som ger 20 hästkrafter. Totalt snackar vi om 299 hästkrafter i vad man brukar kalla en mildhybrid. Batterierna är att litiumjontyp. De tar inte alls så mycket plats som jag först trodde. De är placerade till höger i motorutrymmet.

Okej, vilket innebär att elmotorn bara assisterar bensinmotorn?

– Exakt. Den driver egentligen aldrig själv utan hjälper bensinmotorn vid accelerationer. Man kan aldrig köra på enbart el som i nya Prius. Detta system fungerar mer som i Honda Insight. När man startar bilen, lagt i drive och släpper bromsen rullar bilen iväg på bara elmotorn, men bara för ett ögonblick. Sedan går bensinmotorn in. Detta tillvägagångssätt ska enligt Mercedes ge mjukast möjliga start och jag är beredd att hålla med, även om jag inte har en renodlad bensinbil att jämföra med.

Hur är den att köra?

– Den rullar lika underbart som övriga S-klass. En komfortkung på vägen. Man känner att elmotorn ger rejält med kraft och vrid vid accelerationer. Detta räcker gott för de flesta.

Vilka prestandasiffror snackar vi om?

– Toppfarten är spärrad till 250 km/h. 0-100 km/h går på hurtiga 7,2 sekunder. Jämförelsevis gör S 350 med samma bensinmotor men utan elmotor 0-100 km/h på 7,9 sekunder.

Det borde förhoppningsvis göra en del för förbrukningen, eller?

– Mercedes uppger att S 400 Hybrid drar 0,79 liter per mil och släpper ut 186 gram koldioxid per kilometer. CO2-siffran är lägst i klassen – Lexus LS600h släpper ut 219 g/km och BMW 730d 192 g/km. Vi kan än en gång göra jämförelsen med S 350 som utan elmotorn drar en liter per mil eller strax däröver vid blandad körning.

Vilka siffror kom du ned till då?

– Nu har jag bara kört bilen en kortare stund och motorn är splitter ny, långt ifrån inkörd. På landsväg hamnade siffran på 0,87 liter per mil och efter en stunds stadskörning låg siffran på 0,91 liter per mil. Vi kan kalla det blandad körning. Stadskörning kan jag tänka mig att man kan räkna med runt litern milen. Man ska ha i åtanke att tjänstevikten ligger på 1 955 kilo. I förlängd version hela 2 020 kilo.

När kan man köpa bilen och vad kostar den?

– S 400 Hybrid introduceras på den svenska marknaden under sommaren. Vill man bli ägare till en sådan får man slänga upp 887 tusenlappar. Sedan är tillvalslistan hur lång som helst så priset kan skjuta i höjden för en sådan här bil. Vanliga S 350 går loss på 799 000 kronor.

Nu kommer jag med en konstig fråga, men ändå. Vilken hade du valt – nya Toyota Prius eller Mercedes S 400 Hybrid?

– Eftersom Mercan är för stor i stan enligt mig hade jag valt Prius som stadsbil och S 400 Hybrid som långfärdsbil. En perfekt, om än dyr, kombination.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!