Mercedes S 63 AMG officiell – bilder och fakta

V8 på 5,5 liter. 585 hästkrafter. 900 newtonmeter. 0–100 km/h på fyra sekunder blankt. Där är några av huvuddragen för nya Mercedes S 63 AMG – vi har alla bilder och fakta!

Efter att ha lanserat två jämförelsevis små prestandabilar – CLA 45 AMG och A 45 AMG – slår nu Mercedes AMG-division på stort, både bildligt och bokstavligt, när man nu lanserar nya S-klass i AMG-tappning. Mercedes S 63 AMG lyder modellnamnet, precis som tidigare, och under skalet utgör en dubbelturbomatad V8 på 5,5 liter hjärtat. Motorn kommer ur en serie som Mercedes kallar BlueDirect, och går att krama ur hela 585 hästkrafter (430 kW) och imponerande 900 newtonemter i vridmoment. Båda sifforna ett rejält hack över utgående modells siffror (544 hästar, 800 Nm).

Mercedes gör också ett stort nummer av att man lyckats banta bort hela 100 kg vikt på nya S 63 AMG jämfört med utgående S 63 AMG, och att det har gjort bilen mindre bensinslukande. Att säga att nya S 63 är snål är dock direkt missvisande. En förbrukning som, blandad körning, ligger på mellan 1,01 och 1,03 milen är förvisso några centiliter snålare än tidigare, men fortfarande inte anledningen till att köpa en S 63 AMG. Trots att bilen har start/stopp-system.

Det kanske i stället fartresurserna är. 0–100 km/h går på mellan 4,0 och 4,4 sekunder beroende på version, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Tre versioner erbjuds, S63 AMG med kort hjulbas och S 63 med lång hjulbas, samt S 63 med lång hjulbas och, för första gången, AMG:s prestandainriktade variant av fyrhjulsdriftssystemet 4-Matic som fördelar 67 procent av kraften bak. Det är denna som är snabbast i sprinten till 100 km/h, men också den som drar mest bränsle. Tjänstevikten för samlifga versioner ligger på runt två ton.

För att spara vikt har också AMG valt att ersätta det vanliga bilbatteriet med ett litiumjonbatteri, vilket svarar för över 20 kg, eller en femtedel, av viktminskningen. Kapaciteten är på 78 Ah, och lösningen är hämtad från SLS AMG Black Series. S 63 AMG blir den första bilen producerad i en större volym som får lösningen.

Nya S 63 får AMG:s sjuväxlade Speedshift-växellåda, med tre olika lägen – C, S och M. I C-läge, som står för Controlled Efficiency, är start/stopp-funktionen aktiverad, och bilens växlingar anpassad för någorlunda komfortabel körning. S står för Sport, och är precis vad det låder som, start/stopp är inaktiverat och växlingarna sker rappare. Dessutom ska växlingarna ske under, som Mercedes uttrycker det, ”mer akustiskt känsloväckande” former.

S 63 AMG går att få utrustad med två olika stötdämpningsvarianter, kallade Airmatic eller Magic Body Control. Det magiska alternativet är (förstås?) det mest avancerade, som ska läsa av vägen framför bilen och anpassa stötdämpningen inför vad som komma skall. Elektromekanisk, hastighetsberoende, styrning är också kopplat till stötdämpningen – ifall du har komfort- eller sportläge aktivt. 

Mercedes har också, så klart, utrustat S 63 AMG med en lång rad annan utrustning också. Saker som kollisionsvarningssystem och system för att undvika kollision, keramiska bromsar, rejält ljudsystem från Burmeister, nappaläderklädsel, en rad kolfiberdetaljer och night vision-system finns i standard eller som tillval i utrusningslistan.

Premiär blir på bilsalongen i Frankfurt i september, och priserna i Tyskland börjar på 149 880 euro för S 63 AMG och 152 617 euro för S 63 LWB 4-Matic. Inga svenska priser har publicerats, men åtminstone runt 1,3 miljoner kronor blir det i våra pengar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!