Mercedes SLC – tre snabba från provkörningen

Vi hör av oss igen till vår man i Frankrike, Erik Andrén. I dag är det Mercedes SLC som står på menyn, den uppdaterade versionen av utgående SLK. Hur är läget?

Hej igen Erik, lika soligt i dag? Hur är SLC?

– Japp, lika soligt, men i dag skippade jag solglasögon på bild i alla fall.

– SLC är samma bil som den bil som tidigare haft namnet SLK, bara det att man efter 20 år valt att byta namn för att markera släktskap med C-klassen.

Okej, vad är nytt förutom namnet?

– Det känns att SLC inte är lika ny som S-klassen jag körde i går. Även om Mercedes hävdar att över 6 000 punkter har förändrats så är det fortfarande tydligt – i mängden knappar interiört, i infotainmentsystemet (och dess skärmstorlekar), i formgivningen och i de analoga mätartavlorna, som jag dock gillar bättre än de helt digitala. Mest har det hänt under huven. Borta är V8:an i AMG-versionen, som nu är ersatt av en V6, med ett gäng mindre hästkrafter.

Aha, hur känns det då? Räcker det fortfarande till?

– Ja, tror nog rätt få kunder har behovet av de extra hästkrafterna i utgående modell. Det som skiljer mest är ljudet, det är inte riktigt lika maffigt. Faktum är att nästan den fyrcylindriga SLC 300, som är den andra modellen jag kört, stundom verkade ge en trevligare ljudbild i mina öron.

Hela provkörningen av Mercedes SLC hittar du i ett kommande nummer av Teknikens Värld. Missa inte det.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!