071221-mercedes-slk-2008

Mercedes SLK uppdateras inför 2008

Fyra år efter introduktionen av senaste generationens Mercedes SLK är det dags för en ansiktslyftning som innebär modifierad front, bak och interiör, ny V6-motor plus snålare och starkare motorer överlag.

Med de nya uppdateringarna inför årsmodell 2008 av Mercedes SLK vill biltillverkaren från Stuttgart ytterligare betona modellens sportiga karaktär.

Exteriört är de största förändringarna i fronten där en nydesignad grill, stötfångare och spoiler tagit plats. I grillen har de horisontella ribborna och "näsans" centrum gjorts om för att Mercedes-stjärnan ska betonas mer.

Baktill är det främst den nya nedre diffuser-liknande delen som är mest synlig tillsammans med trapetsoidformade avgaspipor, allt för att få bilen att se mer kraftfull ut bakifrån. Bakljusens glas har även fått en mörkare toning, lite åt AMG-hållet.

Andra nya exteriöra detaljer är led-blinkers i ytterbackspeglarna och en helt ny palett av lättmetallfälgar.

Interiört har instrumenten modifierats något för att ge föraren bättre överblick. Den treekrade multifunktionsratten är också ny, vilket ska ge en sportigare känsla. Materialvalen har blivit fler med en hel del nya färger så som beigefärgat läder, träinlägg i valnöt eller asksvart.

Stereopaketet har uppgraderats med bland annat handsfree-möjligheter via bluetooth, iPod-kompabilitet och röststyrning via Mercedes så kallade Linguatronic-system.

Motormässigt har SLK fått snålare och effektivare motorer, då dessa har setts över  för att vara snällare mot miljön. Den enda motor som är likadan som tidigare är V8-motorn i SLK 55 AMG som fortfarande ger 360 hästkrafter och 510 Nm i maximalt vridmoment.

Fyran i SLK 200 Kompressor har fått mer effekt och vridmoment. Nu ger den 21 hästkrafter mer än tidigare vilket ger totalt 184 hästkrafter samtidigt som maxvridet nu ligger på 250 Nm i stället för 240. Snittförbrukningen har sjunkit från 0,87 till 0,77 liter per mil och CO2-utsläppen ligger på 182 gram per kilometer, 27 mindre än tidigare.

V6-motorn i SLK 280 har samma effektsiffror som tidigare, det vill säga 231 hästkrafter och 300 Nm i vrid. Däremot har snittförbrukningen sjunkit med 0,04 liter per mil till 0,93 (0,91 med automatlåda). CO2-utsläppen ligger nu på 220 gram per kilometer vilket är 11 gram mindre än tidigare.

En motor som är helt nyutvecklad ersätter den som satt i SLK 350 innan uppdateringen. Denna nya V6-motor är också på 3,5 liters volym och ger således samma modellbeteckning i fortsättningen. Den ger 305 hästkrafter vid 6 500 varv/minut i stället för 272 som tidigare. Maximala vridmomentet ligger på 360 Nm vid 4 900 varv/minut, tio newtonmeter mer än tidigare. Trots att nya sexan i SLK 350 är mer kraftfull har bränsleförbrukningen minskats med mer än decilitern, vilket ger 0,95 liter per mil mer manuell låda. Är motorn i stället kopplad till automatlådan 7G-Tronic är snittförbrukningen nere på 0,92 liter per mil. CO2-utsläppen ligger på 219 gram per kilometer för automatlådan och 227 gram per kilometer för manuella lådan, vilket är minskningar på mellan 23 och 28 gram jämfört med gamla 3,5-litersmotorn.

För bättre styrkänsla i SLK kan man nu välja till variabel styrning till alla modellerna, något som bara AMG-versionen haft tidigare, då som standardutrustning.

Priserna i Tyskland för uppdaterade SLK årsmodell 2008 är som följer:

SLK 200 Kompressor från motsvarande 350 000 kronor. 

SLK 280 från motsvarande 402 000 kronor. 

SLK 350 från motsvarande 451 000 kronor. 

SLK 55 AMG från motsvarande 663 000 kronor. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr