Det senaste resultatet av det kyliga samarbetet mellan Mercedes och McLaren är SLR McLaren Roadster 722 S. Bilen baseras på ”vanliga” SLR Roadster och har uppgraderats med 722 Edition-paketet som även finns till coupémodellen. Detta innebär fler hästkrafter, hårdare chassi, förbättrad aerodynamik och ett högst begränsat antal byggda bilar.
5,5-liters V8-motorn från SLR McLaren har uppdaterats och ger nu 650 hästkrafter i stället för 626. Det tidigare fullt tillräckliga vridmomentet på 780 Nm har utökats till hela 820 Nm. Den femväxlade automatlådan hänger med från vanliga SLR McLaren, om än i uppdaterat skick som ska klara den extra kraften från motorn. Sprinten från 0-100 km/h avverkas på endast 3,7 sekunder. Toppfarten anges till hårrufsande 335 km/h. SLR McLaren Roadster 722 S har även fått ett spänstigare chassi än sitt vanliga syskon. Tio millimeter lägre markfrigång och en hårdare sättning lär göra att den redan njurknådande SLR McLaren lär kännas som en Maybach i jämförelse. Speciella 19-tums fälgar och ett aerodynamikpaket i kolfiber utmärker exteriören.
Det har även hänt saker i interiören. Förutom ett lyxigare utförande i allmänhet syns nya sportstolar med 722-emblemet ingjutet i ryggarna. Siffrorna 722 härstammar för övrigt från det mytomspunna race som tog plats år 1955. Stirling Moss satt bakom ratten på en Mercedes 300 SLR och starten gick exakt klockan 7:22. Endast 150 exemplar av SLR McLaren Roadster 722 S ska byggas och den exklusiva försäljningen startar strax efter årsskiftet. Priset uppges bli omkring 5,1 miljoner kronor, 200 000 kronor dyrare än en vanlig SLR McLaren Roadster.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.