081222-slr-stirling-moss

Mercedes SLR Stirling Moss – slutet på sagan

Nu visas bilen som markerar slutet på förhållandet mellan Mercedes och McLaren. SLR Stirling Moss är dessutom en hyllning till 1950-talets 300 SLR och dess förare Sir Stirling Moss. Vad är det då för bil? Jo, en bil som klarar sig utan vare sig tak eller vindruta i 350 km/h.

Man får nöja sig med två små vindavvisare framför sittbrunnen. Vindruta, tak och sidorutor lyser med sin frånvaro. Men den som funderar på att skaffa sig en Mercedes SLR Stirling Moss låter sig nog inte avskräckas av det. Det är snarare det som lockar. Den minst sagt öppna lösningen är en av de ingredienser som gör bilen unik i sitt slag. Men till skillnad från sin föregångare, Mercedes 300 SLR som dominerade på banorna under 1950-talet, är SLR Stirling Moss inte alls tänkt att vara en banracingbil. Bilen riktas i stället mot samlare med ett välfyllt bankkonto.

1950-talets 300 SLR blev inte en legend bara på grund av det spektakulära utseendet. I händerna på dåtidens stora stjärnor som Juan Manuel Fangio, Karl King och inte minst Stirling Moss, knep bilen ett antal stora titlar. Nya SLR Stirling Moss har däremot inga racingambitioner, annat än i händerna på entusiastiska samlare. Den lär ändå inte göra bort sig mot konkurrenterna. Under den långa huven mullrar samma kompressormatade V8-motor som i ”vanliga” SLR som ger 650 hästkrafter. Från stillastående till 100 km/h tar det inte mer än 3,5 sekunder och toppfarten nås inte förrän vid 350 km/h. Man kan undra hur känslan är i den farten utan vindruta.

Utseendet är minst lika slående som prestandan. Bristen på vindruta och tak får SLR Stirling Moss att se ut som om den vore gjuten ur ett stycke aluminium. Så är dock inte fallet. Men en kaross gjord helt och hållet i kolfiber är imponerande nog. Den långa och breda huven, som övergår i en kraftfull och kompakt bakdel ger bilen den klassiska pilformen. Bakom de två sittplatserna reser sig två luftscoop som dubbelarbetar som störtbågar. Sittbrunnen kan övertäckas av två skydd som annars ryms i bagageutrymmet. En gigantisk diffusor baktill och ett nästan helt täckt underrede gör SLR Stirling Moss ännu mer aerodynamisk än sina vanliga SLR-syskon.

Från vanliga SLR kommer den så kallas Airbrake. Det vill säga en spoiler som kan höjas och sänkas för att ge olika grader av marktryck. Vid hård inbromsning i farter över 120 km/h lyfter sig spoilern för att stabilisera bilen.

SLR Stirling Moss är inte bara en hyllning till Stirling Moss och 300 SLR. Den är även en avrundning av samarbetet mellan Mercedes och McLaren. Samarbetet mellan de två har avslutats, främst på grund av det låga kundintresset för SLR. Den absolut sista SLR byggs i maj nästa år. Därefter ska endast 75 exemplar av SLR Stirling Moss byggas mellan juni och december. För den som känner ett växande ha-begär kan bilen bli en dyr historia. För att köpa en SLR Stirling Moss måste du nämligen redan äga en vanlig SLR. Mercedes säger att den nya specialversionen ska ses som ett tack till deras allra trognaste kunder, därför är det endast tidigare SLR-ägare som får möjligheten att punga ut med drygt åtta miljoner kronor för att få ett exemplar.

Läs mer

Provkörning

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!