100622-sls amg e-cell

Mercedes SLS AMG E-Cell – eldriven prestandabil

Nya måsvingemercan – SLS AMG – har med sina speciella dörrar och välljudande V8-motor erövrat världen. Mercedes spinner vidare på konceptet när man nu visar upp E-Cell där dörrarna finns kvar men det härliga mullret har tystnat.

Från stillastående till 200 km/h på elva sekunder och det enda som hörs är – ingenting. Ungefär så påbörjar tyska Autobild sin artikel om Mercedes SLS AMG E-Cell Prototype som de har nyligen har fått chans att provköra.

Den knallgula bilen är alltså den eldrivna versionen av måsvingen som Mercedes redan för ett år sedan nämnde i förbifarten. Här handlar det om en första prototyp och till skillnad från de flesta andra elbilar har man här kombinerat miljövänlig eldrift med prestanda.

I vanliga SLS AMG ruvar en 6,2 liter stor V8-motor under huven. En motor som klämmer ut 571 hästkrafter och 680 newtonmeter. Detta ger bilen riktiga supersportbilsprestanda med 0-100 km/h på 3,8 sekunder samt 0-200 km/h på 10,8 sekunder.

Den gula eldrivna måsvingen är inte mycket sämre. Det lyckas alltså med 0-200 km/h på omkring elva sekunder och 0-100 km/h på cirka fyra sekunder (estimerade siffror), samtidigt som den släpper ut noll gram koldioxid (dock beroende på var elen kommer ifrån).

De fina siffrorna kommer sig tack vare de fyra elmotorerna som är placerade vid var sitt hjul, dock inte i anslutning till hjulnavet som annars är vanligt. Mercedes hävdar att deras lösning reducerar den ofjädrade vikten kraftigt. Tillsammans har de en kombinerad effekt på 392 kilowatt vilket motsvarar 533 hästkrafter. Maximalt vridmomentet uppgår till maffiga 880 newtonmeter.

Som en naturlig jämförelse tar vi Audis motsvarighet – deras eldrivna R8 kallad e-tron har 313 hästkrafter (230 kW) men hela 4 500 newtonmeter samlade i fyra elmotorer. Den gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Läs vår provkörning av Audi e-tron här.

Elektriciteten i SLS AMG E-Cell lagras i ett vätskekylt 400-voltsbatteripack av litiumjontyp på 48 kilowattimmar och 40 amperetimmar som totalt väger cirka 500 kilo. Detta batteripack är placerat framför torpedväggen, i kardantunneln samt bakom stolsryggarna. Placeringen är noggrant utvald för att hålla bilens tyngdpunkt och viktfördelning så optimal som möjligt. Litiumjoncellerna laddas upp även under körning tack vare bromskraftåtervinning.

Exakt hur lång räckvidden är eller hur lång tid det tar att ladda upp ett tomt batteripack är okänt men det har snackats om 15-18 mil i räckvidd och åtta timmars laddtid.

Enligt Mercedes har man inte behövt göra några stora förändringar på bilens ursprungliga chassikonstruktion för att göra plats för alla specialkomponenter som en elbil kräver.

Rent utseendemässigt ser man klart och tydligt att det handlar om den nya måsvingemercan, men det finns skillnader om man ställer en vanlig SLS AMG och denna SLS AMG E-Cell bredvid varandra. Fronten sladdrar mest om att det rör sig om en annan variant på modellen. Grillen med sin stora stjärna centralt placerad längs med den horisontella ribban har arbetats om en aning för en mjukare framtoning. Frontspoilern är helt ny med en justerbar splitter längst ned. De båda yttre luftintagen har justerats och strålkastarna har nytt innanmäte. Sidobackspeglarna är inte lackade i karossens färg som på vanliga SLS AMG och fälgarna är ersatta med speciella diton (se filmen samt illustrationerna nedan, ej bilen på fotografierna). Bakre diffusorn är helt ny eftersom de två feta ändrören som standardbilen har är överflödiga på denna eldrivna SLS AMG.

Interiört skiljer sig de båda varianterna ganska kraftigt åt tack vare en stor informationsdisplay i mittkonsolen på SLS AMG E-Cell. Där får man som förare ta del av bilens status så som kvarvarande batterikapacitet och mycket annat. Även mätartavlorna framför föraren är helt omgjorda med ett mer digitalt utförande och även där ges information om bilens status. Stolarna och den tvåfärgade interiörklädseln är unik för den eldrivna versionen.

Om och när SLS AMG E-Cell gör debut som produktionsbil är oklart, men det har tidigare snackats om årtalen 2013 och 2015. Då förmodligen i en begränsad upplaga.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!