Många är de bilar som finns att tillgå med både fyrhjulsdrift som alternativ till bak- eller framhjulsdrift. Det blir betydligt färre modeller kvar på listan när alla tre drivlinealternativen ska vara alternativ. En av dessa är alltså nya Mercedes Vito, som är skåpbilssyskonet till V-klass som presenterades i vintras.
Som traditionen föreskriver är det dock inte bara gällande drivhjulen en uppsjö av alternativ finns. Vito kommer att komma i flera längder och utföranden. Även om pressmeddelandet är kortfattat på den punkten, så antar vi att samma längder som för V-klass (320 eller 343 centimeters axelavstånd) åtminstone ska vara aktuella. Ett flertal motoralternativ kommer också att finnas tillgängliga. Framhjulsdrivna Vito finns med 1,6-litersmotor på 88 eller 114 hästkrafter (65 eller 84 kW). Bakhjulsdrivna, och fyrhjulsdrivna, Vito kommer med en 2,16-litersmotor på 136, 163 eller 190 hästkrafter (100, 120 eller 140 kW). Diesel naturligtvis.
Mest intressanta alternativet är kanske Vito 116 BlueTEC som är den första modellen i segmentet att nå Euro 6-normerna, med en förbrukning på låga 0,57 l/mil.
Lanseringen av nya Vito ska ske i Tyskland i oktober, med resten av Europa strax därefter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.