Mercedes X-klass – tre snabba från provkörningen

Vi har skickat Marcus Nyberg till andra sidan jordklotet, närmare bestämt till Chile för att köra Mercedes pickup X-klass. Vi ser om den har vad som behövs för att matcha de bästa i klassen.

Av alla ställen i världen har Mercedes valt att förlägga provkörningen av deras nya pickup X-klass i Chile. Teknikens Världs Marcus Nyberg är lyckosten som är på plats. Vi slår honom en signal.

Snacka om att ha roligt på jobbet, hur har du det egentligen?

– Det är kort och gott fantastiskt. Vår i luften och fantastisk natur. Har även hunnit med att se en fotbollsmatch i chilenska ligan.

Mercedes X-klass 2018

Wow! Vilka lag?

– Universidad de Chile mot Palestino. Hemmalaget är regerande mästare. Det är dessutom Marcelo Salas gamla klubb. 2-1 blev det.

Salas, den gamle favoriten! Åter till bilen. Varför Chile av alla ställen?

– På plats här känns det självklart. Vägarna domineras av pickuper särskilt när man tar sig ut ur huvudstaden Santiago. Sydamerika är en väldigt viktig marknad för nya X-klass.

Mercedes X-klass 2018

Och hur är den att köra?

– Vi har hittills bara fått köra den, X 250 d med dieselfyra på 190 hästkrafter och 450 newtonmeter som tas in i Sverige, på landsväg vilket verkar lovande. Känns stabil på både asfalt och på grusväg. Har kört en del motorväg och på skogsbilväg med grovt grus. Tycker att ljudisoleringen gör sitt jobb väl, i varje fall på chilenska släta motorvägar.

– I morgon får den bekänna färg på riktigt då offroadkörningen tar vid.

Vi tackar Marcus för direktrapporten och väntar ivrigt på att få läsa resten i kommande nummer av Teknikens Värld. För svenska priser hänvisas du en av våra tidigare artiklar om X-klass.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!