080618-rattfylla-län

Mest rattfylla i Västra Götaland

I Västra Götaland görs flest rattfylleriresor per dag, cirka 2 100. Det är en avsevärd skillnad mot Gotlands cirka 65 stycken. Det visar nya beräkningar från NTF, som även konstaterar att det dagligen görs skrämmande många rattfylleriresor dagligen i hela landet.

NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, har efter nya beräkningar kartlagt rattfylleriet i Sverige. Beräkningarna visar att det råder stora regionala skillnader. Beräkningarna visar även det skrämmande faktum att det dagligen görs mellan 12 000 och 13 000 rattfylleriresor per dag i hela landet.

– Och nu, när vi närmar oss en av årets farligaste trafikhelger, ökar risken att möta en rattfyllerist ännu mer. Fler människor kör berusade, fler människor reser. I värsta fall dör mellan sju och åtta personer, cirka 200 kommer att skadas, säger Jan Sandberg, NTF:s vd.

NTF har valt att beräkna antalet resor där alkohol är inblandat, i stället för antalet rattfyllerister, vilket annars brukar vara det vanligaste tillvägagångssättet. Anledningen är att NTF menar att en onykter förare kan göra flera resor under en och samma dag. Därför är det mer intressant att se hur många resor som görs i stället för att bara se till hur många onyktra förare det finns. Den nya studien bygger på en rapport från VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut, i vilken man hämtat data från polisens trafiknykterhetskontroller i Östergötland, Örebro och Södermanland. Därefter har antalet ertappade rattfyllerister jämförts med trafikarbetet och en resvaneundersökning. Utifrån det materialet har det totala antalet rattfylleriresor uppskattats till cirka 12 500 i hela riket.

Med samma material som grund har NTF även fördelat rattfylleriresorna mellan de olika länen. I sammanställningen framgår det att Gotland är det län där minst antal rattfylleriresor görs per dag. De inte så smickrande topplatserna på listan innehas av Skåne (1 608), Stockholm (1963) och Västra Götland (2 146). Jan Sandberg inser att alkoholen och drogerna i trafiken är ett livsfarligt problem som kostar många liv årligen, till skillnad från Vägverket, som utifrån den senaste tidens verksamhet att döma, ser hastigheten som ett större orosmoment.

– När det gäller riskerna att möta en onykter förare måste självklart hänsyn tas till trafikarbetet som helhet, säger Jan Sandberg. Men trots att andelen fulla förare, totalt sett, är mindre än en procent vet vi att det lilla fåtalet vållar ofattbara tragedier genom sin oacceptabla ansvarslöshet. Cirka 20 procent av alla dödsolyckor i trafiken är alkoholrelaterade och 30 procent av dödade personbilsförare är berusade. Får vi bort alkohol och droger från trafiken kan vi alltså rädda ett stort antal liv, säger Jan Sandberg.

Källa: Vägverket

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!