110503-saab hawtai spyker

Miljarder till Saab från kinesiska Hawtai

Saab har hittat en livlina. Till sin hjälp tar man kinesiska biltillverkaren Hawtai Motor Group som för oss här uppe i norr gjort sig mest kända för att kopiera andra biltillverkare. Hawtai investerar drygt 1,3 miljarder kronor i Spyker Cars och Saab Automobile.

I går meddelade Saabs ägare Spyker att man säkrat drygt en halv miljard kronor från Bahama-baserade Gemini Investment Fund Limited och via EIB-lånet. Samtidigt berättade man att man nått ett avtal med kinesiska biltillverkaren Hawtai Motor Group. I dag har vi fått veta lite mer om vad det avtalet innebär.

Medan pengarna från Gemini och EIB ses som kortsiktiga finansieringar ses avtalet med Hawtai som en medellång finansiell försäkran till överlevnad. Avtalet med kineserna ger Spyker och Saab motsvarande 1,34 miljarder kronor. Drygt en miljard av dessa pengar kommer från att Hawtai tar över maximalt 29,9 procent av aktierna i Spyker. Resterande summa, knappt 270 miljoner kronor, är ett sexmånaders konvertibelt lån som måste få medgivande från olika parter, bland annat kinesiska myndigheter och Europeiska investeringsbanken.

Framöver kan Hawtai pumpa in mer pengar i Spyker och Saab genom ett större övertagande av aktier.

Utöver de 1,34 miljarderna från Hawtai konverterar Victor Mullers företag Tenaci Capital motsvarande 375 miljoner av nuvarande lån till Spyker till aktiekapital i samma företag.

Utöver pengarna som Saab nu får tillgång till får man också en möjlig stark samarbetspartner i Hawtai. Spyker, Saab och Hawtai har kommit överens om ett joint venture där Saab-bilar och Saab-teknik ska kunna produceras i Kina och andra delar av Asien. Bland annat finns det uppgifter om att det kan komma att tillverkas Saab-bilar i en fabrik i Inre Mongoliet. Den starkaste delen i avtalet är troligtvis att Saab nu får tillgång till den så expansiva och glödheta bilmarknaden i Kina, en marknad där nya Saab 9-5 förmodligen skulle sitta som handen i handsken.

Hawtai Motor Groups vd Richard Zhang säger i ett pressmeddelande att deras avsikt är att säkra Saabs framtid som ett premiummärke i Europa.

Hawtai är ett ungt bilmärke med endast tio år på nacken. Den privatägda biltillverkaren har sin bas i Peking och har två fabriker, en i Kina och en i Inre Mongoliet. I dag har de en årlig produktionskapacitet om 350 000 fordon, 300 000 dieselmotorer och 450 000 automatväxellådor.

Deras avsikt är att om fyra år tillverka en miljon fordon, en miljon dieselmotorer och en miljon automatväxellådor.

Tidigare har Hawtai haft ett joint venture med koreanska Hyundai. Då tillverkade Hawtai bland annat gamla Santa Fe för den kinesiska marknaden.

Men för oss européer är Hawtai mest känt för att friskt kopiera europeiska bilmärken. Vi har flera gånger på teknikensvarld.se visat er Hawtai-bilar med tydliga Porsche-, BMW- och Bentley-former. Ett exempel är bilen ovan, en tydligt Porsche Cayenne med BMW-strålkastare (eller Skoda Fabia som min webbkollega Wedberg tycker) och Bentley-grill. Kanske Saab kan få fason på Hawtai samtidigt som Saab får en hjälpande hand i form av pengar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!