091113-porsche förlust

Miljardförlust för Porsche

I går torsdag meddelade Porsche att biltillverkaren under det senaste räkenskapsåret gjorde en förlust före skatt på 4,4 miljarder euro. Förlusten är ett resultat av det misslyckade övertagandet av Volkswagen.

Turerna kring Porsche och Volkswagen har varit många. Förra året och tidigare i år såg det länge ut som att den lukrativa sportbilstillverkaren skulle köpa Volkswagen. Detta blev dock inte av utan affären föll nästan på målsnöret. I stället blev det ombytta roller och Volkswagen – i ett första steg mot en total fusion – köper i stället på sig 49,9 procent av Porsches aktier för motsvarande 40 miljarder kronor.

I går höll Porsche ett styrelsemöte och meddelade därefter att det senaste räkenskapsåret (1 augusti 2008 till och med 31 juli 2009) slutade med en förlust på 4,4 miljarder euro vilket motsvarar 45 miljarder kronor. Det kan jämföras med en vinst på 8,6 miljarder euro ett år tidigare.

Porsche planerar en utdelning på 5 cent (0,05 euro) per preferensaktie vilket är en minskning med 93 procent jämfört med verksamhetsåret 2008 då 70 cent (0,7 euro) delades ut. Man planerar också en utdelning på 4,4 cent per stamaktie. Dock måste den årliga bolagsstämman, som äger rum den 29 januari 2010, godkänna utdelningen.

Porsches aktie föll på Frankfurts aktiebörsen under dagen med 64 cent (1,2 procent) till 52,40 euro. Förlustsiffrorna ovan presenterade Porsche först efter börsen hade stängt.

Anledningen till Porsches helomvändning från fina vinstresultat till djupa förluster är det misslyckade övertagandet av Volkswagen som alltså blev en dyrbar affär – som inte gick igenom.

– Porsche gapade efter för mycket och fick betala priset för sin tvivelaktiga hantering i Volkswagen-affären. Porsches oerhörda vinster är ett minne blott. Nu när Volkswagens övertagande närmar sig är de snart ikapp verkligheten, säger analytikern Marc-Rene Tonn på M.M. Warburg i Hamburg, som har hold-rekommendation på aktien.

Under senaste räkenskapsåret minskade Porsches intäkter med tolv procent till 6,6 miljarder euro. Som en direkt följd av den minskade efterfrågan planerar företaget att mot slutet av året stänga sin tyska fabrik under 18 dagar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!