080612-miljöförmån-göteborg

Miljöbilar förlorar p-förmåner

De förmånliga parkeringsreglerna används ofta som ett argument för att fler ska köpa miljöbil. För Göteborgs miljöbilar kan dock dessa förmåner snart vara ett minne blott då Trafiknämnden väntas införa begränsningar för miljöbilarna.

Det jublas ofta över den rekordartade ökningen av miljöbilar i Sverige. Miljöbilarna tar allt större marknadsandelar från ickemiljöbilarna och miljövännerna hyllar politikernas ekonomiska incitament. Göteborgarna är dock inte längre lika glada över alla miljöbilar. Stadens parkeringsplatser översvämmas av miljöbilar som inte behöver betala för att beträda p-rutorna. Därför kan det nu införas kraftiga begränsningar av miljöbilarnas parkeringsförmåner i Göteborg, rapporterar Göteborgs-Posten.

I dag har omkring 30 000 bilägare i Göteborg det förmånliga parkeringstillståndet för miljöbilar. Vilken miljöbilsägare som helst kan köpa tillståndet som gäller i tre år och kostar 50 kronor. Därmed gäller gratis boendeparkering i alla områden samt att man får stå gratis i två timmar på de 10- och 30-minutersplatser som ofta finns i butikstäta områden. 

Den 17 juni sammanträder Trafiknämnden för sista gången innan sommaren. Då kan nämnden fatta ett beslut som med omedelbar verkan inför tre begränsningar i de hittills förmånliga parkeringsreglerna för miljöbilar i Göteborgs kommun. Begränsningarna är att man framöver måste vara bosatt i Göteborgs kommun för att få köpa parkeringstillståndet, att man bara får boendeparkera i den stadsdel man själv är bosatt i samt att man inte längre får stå gratis på 10- och 30-minutersplatserna, utan bara på de vanliga avgiftsbelagda platserna.

De föreslagna begränsningarna är en följd av åtskilliga klagomål på att det börjar bli fullt på parkeringsplatserna, speciellt i centrala Göteborg. På boendeparkeringarna står miljöbilar från andra delar av kommunen eller till och med från andra kommuner. Det har nu gått så långt att även miljöbilsägarna klagar på problemet. Det har även uppstått problem på 10- och 30-minutersplatserna som ofta är fulla av miljöbilar, vilket gör att det blir svårare för kunderna att ta sig fram till butikerna. Den miljöbilist som redan har köpt ett treårigt tillstånd berörs dock inte av de nya reglerna förrän det är dags att förnya det.

Det är inte första gången det kommer på tal att miljöbilarna ska fråntas sina förmåner. Strax innan årsskiftet skrev vi om att det tidigare finansborgarrådet Carl Cedershiöld föreslog att miljöbilarna ska börja betala trängselskatt från och med 2009. Läs mer i länken nedan.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!