Miljöbilspremien går förlorad

Tanken är att den som köper en miljöbil ska få en premie på 10 000 kronor från regeringen. Men så är inte alltid fallet, beroende på vilken bil man köper.

Många väljer i dag att köpa en miljöbil vid sitt nybilsköp. Stor grund till detta har miljöbilspremien på 10 000 kronor. Men det kanske inte blir så billigt som köparen har tänkt sig.

Intresseföreningen Gröna Bilister har granskat prissättningen på alla miljöbilar som säljs i Sverige och kommit fram till att de flesta biltillverkare och återförsäljare hittills tar skäligt betalt för miljöbilarna. Ett extra påslag på priset är inte ovanligt, men då är det oftast någon form av tilläggsutrustning som till exempel motorvärmare som höjer prislappen.

En biltillverkare skiljer sig dock från mängden – Peugeot. De har lagt på exakt 10 000 kronor på sina etanolmodeller jämfört med motsvarande bensinversioner.

– De försöker skinna konsumenten på miljöbilsbonusen. Det är svagt. Om regeringen inför miljöbilsbonus så ska inte bilhandlaren stoppa pengarna i egen ficka, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister till TV4 Nyheterna.

Maria Lantz, PR-chef för Peugeot, kontrar med att orsaken till att det blir exakt 10 000 kronor är för att deras bensinversioner är extremt bra prissatta i sina segment.

Gröna Bilister vill nu att Konsumentverket eller en särskild priskommission ska kontrollera så att konsumenterna verkligen får ta del av den miljöbilspremie de är berättigade.

Miljöminister Andreas Carlgren vill dock avvakta med en sådan åtgärd.

– Jag är övertygad om att det här kommer fungera. Skulle det behövas så tar vi det när vi verkligen ser att det behövs, säger Andreas Carlgren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!