080305-carlgren-försvarar

Miljöministern försvarar de stora bilarna

På miljöministermötet i Bryssel höll Andreas Carlgren de svenska biltillverkarna bakom ryggen. Han menar att även små bilar måste bli bättre, hela bördan kan inte läggas på stora bilar.

Miljöminister Andreas Carlgren menar att även de små bilarna måste ta sitt ansvar i miljöfrågan. Han håller fast vid målet om utsläppsminskning, men anser att kraven ska omfördelas.

– Även tillverkare av små bilar måste ta sitt ansvar. Så länge det är lika bra för miljön, så är det självklart för oss att inte missgynna Volvo och Saab, som dessutom i miljöfrågor som helhet är bättre än många andra bilmärken, sa Andreas Carlgren på EU:s miljöministermöte i Bryssel, rapporterar Sveriges Radio – Ekot.

I januari lade EU-kommissionen fram förslaget om att nya bilar inom EU inte ska få släppa ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer. Men det är ett medelvärde för biltillverkarnas hela modellinje. De kan alltså fortsätta att bygga stora och törstiga bilar så länge de även bygger små och bränslesnåla bilar som drar ned snittet. Förslaget skulle, om det träder i kraft, slå ojämnt mot de europeiska biltillverkarna. Bilindustrin i Tyskland och Sverige får ju som bekant sina inkomster främst från stora bilar, medan de italienska och franska tillverkarna har en tradition av att bygga mindre bilar. Det hela kan alltså utveckla sig till en kraftmätning mellan medlemsländerna. Sverige och Tyskland vill inte ge Frankrike och Italien några gratispoäng i kampen om bilindustrin och sydeuropéerna ser självklart att de har en fördel om förslaget skulle godkännas.

Andreas Carlgren vill ge extra lättnader till tillverkare av stora bilar genom att straffavgifterna för bilar som släpper ut för mycket ska börja på en lägre nivå än vad EU-kommissionen föreslagit.

Mattias Goldmann från Gröna Bilister säger till Sveriges Radio – Ekot att han är orolig för vad som händer om man ger efter för stora och tunga bilar.

– Om man börjar släppa efter för tunga bilar så riskerar det att leda till att de samlade utsläppen inte minskar så snabbt som vi skulle vilja.

Mattias Goldmann bekymras även över att miljöministern vill sänka straffavgifterna för bilar som släpper ut för mycket – det tycker han är direkt fel.

– Där har ju EU-kommissionen räknat ut vilka bötesbelopp som behövs för att vi ska uppnå utsläppsmålen. Jag blir oerhört förvånad när miljöministern och regeringen ifrågasätter de här beräkningarna och säger att man ska ha lägre bötesbelopp. Det leder då rimligen till att bilindustrin släpper ut mer och vi får en värre klimatpåverkan än vad det är tänkt.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!