Minerva J.M. Brabazon

Minerva J.M. Brabazon – belgisk superhybrid

Är du sugen på att köra 400 km/h, och vill helst göra det i en belgisk bil? Då är det helt klart Minerva J.M. Brabazon som är bilen för dig. Den belgiska doldisen Minerva visar nu sin supersportbil med V12- och elmotorer.

Ny månad och ny okänd supersportbil, kan det tyckas som, och den här månadens exotiska värsting kommer från Belgien och heter Minerva J.M. Brabazon. Namnet J.M. Brabazon sägs vara hämtat från en brittisk racerförare men i övrigt är inte mycket känt om supersportbilen, till exempel när den ska börja tillverkas och hur mycket den kommer att kosta.

 Minerva uppger däremot att J.M. Brabazon består av en kaross i kolfiber- och kevlarkomposit som monteras på ett kolfibermonocoquechassi. Kraften ska komma från en V12-motor med twinturbo som driver på bakhjulen medan två elmotorer driver framhjulen. Sekventiell växellåda och 400 km/h i toppfart nämns också.

 Tycker du att namnet Minerva låter bekant? I så fall är du rejält påläst på den belgiska bilindustrin. Minerva är nämligen inte en helt ny biltillverkare, tvärtom. Minerva etablerades redan 1897 och var då främst en cykeltillverkare men började fem år senare att tillverka exklusiva personbilar. Intressant kuriosa är att Charles S Rolls, senare mer känd för Rolls-Royce, i början av 1900-talet sålde Minerva-bilar i Storbritannien. I samband med finanskrisen på 1930-talet började det gå riktigt dåligt för Minerva som sedermera köptes upp av och införlivades i en annan belgisk biltillverkare vid namn Imperia. Efter andra världskriget återuppstod Minerva och började tillverka Land Rover på licens åt den belgiska armén men stängde fabriken för gott 1956.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!