Hallå Hans, var i England är du?
– I Minis hemmatrakter runt Oxford. Vacker landsbygd, men inget regn som man kanske skulle kunna tro.
Mini har ju fått fem dörrar i och med nya generationen. Känns det rätt?
– Ur ett praktiskt perspektiv känns det helt rätt. Ur ett Mini-perspektiv inte lika rätt, bilen är mer Maxi. Insteget till baksätet har förenklats tack vare bakdörrarna, men de är korta och de krävs viss akrobatik för att ta sig genom dem. Benutrymmet bak är okej men att sitta tre i bredd, vilket är tanken, är i tajtaste laget. Bagageutrymmet är dessutom större än hos tredörrarsversionen.
– Jag tycker det är lite tråkigt att sidorutorna har fått ramar.
När kommer den till Sverige och till vilken prislapp?
– Man kan beställa sitt exemplar redan i dag, lanseringen är 4 oktober. Från 167 100 kronor kostar denna maxi-Mini med fem dörrar, endast 8 100 kronor upp jämfört med tredörrars.
Hela provkörningen av Mini 5-dörrar kan du läsa i kommande nummer av Teknikens Värld. Där får du veta mer om drivlinorna, körupplevelser och mycket annat. Missa inte det!
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.