Mini Clubvan – en Clubman som transportbil

Ur-Minin i kombiversion, då kallad Traveller och inte som i dag, Clubman, var en vanlig syn som liten transportbil. Någon sådan version av nya Minin har inte funnits – förrän nu. Här är Mini Clubvan.

Alltsedan presentationen av nya Mini i kombiutförandet Clubman år 2007 har det ryktats löst om att en transportbilsversion är på väg. Om inte annat har upphovet till ryktena varit de skåpbilsmässigt sidohängda bakdörrarna som Clubman varit utrustad med. Nu har så till slut ryktena blivit verklighet, ty på nästa månads bilsalong i Genève kommer Mini att visa upp nya Clubvan som är precis det – Mini Clubman i transportbilsversion.

Nya Clubvan har precis som vanliga Mini ett arv att falla tillbaka på. Ur-Mini som kombi, som ju som bekant inte kallades Clubman (Clubman var en helt annan version då) utan Traveller, var nämligen på sin tid en tämligen vanlig syn som transportbil. (Det kan om inte annat Teknikens Världs egen Johan Ålander intyga, som äger just en sådan.) Att nya Mini inte kommit i en mer lastinriktad variant förrän nu har säkert att göra med att imagen för dagens Mini har handlat mer om livsstil, om man får använda ett luddigt begrepp. Och det syns redan på pressbilderna från Mini att man nog knappast tänkt sig att nya Clubvan ska vara en stor laståsna, snarast handlar det om lättare transporter för mindre, mer "livsstilsorienterade" företag. Man talar också om att Mini Clubvan är den första av sitt slag, i form av den första lilla premium-skåpbilen.

Skillnaderna exteriört för Clubman gentemot vanliga Clubman är små, där det tydligaste är att sidorutorna från främre dörrarna och bakåt har blivit utbytta mot plåt. Den "extra" dörren på ena sidan, som på vanliga Clubman ska underlätta insteget till baksätet, är dock fortfarande kvar, och kan nu användas för att nå lastutrymmets främre del enklare. Interiört är det två sittplatser som är kvar. Baksätet är borttaget till förmån för lastutrymme och ett rejält lastgaller separerar förar- och passagerarutrymme från lastens utrymme. Trots modifikationerna kan vi dock anta att Clubvan inte är den van som har den allra största aptiten på last på marknaden.

Vilka motorer ur det vanliga Mini-utbudet vi kan vänta oss att få se under huven är fortfarande oklart, och rent officiellt är Clubvan fortfarande en konceptbil. Får man inte ett alltför negativt mottagande hos potentiella kunder på bilsalongen i Genève nu i mars kan vi dock anta att serieproduktion är väldigt nära förestående.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr