100826-mini d countryman

Mini Cooper D Countryman – direktrapport från provkörningen

Hans Hedberg har begett sig till vårt platta grannland i väst för att smaka på nya Mini Countryman i dieselformat. Vi ringer och hör vad han har att säga om Minis fjärde bilmodell.

Tjena Hans! Du befinner dig i Danmark har jag förstått. Med tanke på Mini Countrymans namn och utseende, vore det inte bättre om de hade valt kuperade Norge i stället för platta Danmark?

– Hehe, jo men Countryman är en lantis gjord för city. Jag är i Köpenhamn, bilens rätta element med tanke på att markfrigången jämfört med en vanlig Mini endast är en centimeter högre. Snart ska vi ut på äventyr, vi ska utforska norra Själland så fort du och jag pratat klart.

När du sitter i förarsätet och rattar Countryman, känns den som en genuin Mini?

– Jo då. Det både känns och ser ut som en Mini. Dock är sittpositionen en smula annorlunda med mer upprest säte. Man sitter inte lika lågt och sportigt som i övriga Mini-modeller. Det gynnar kupéutrymmet och då främst i baksätet där jag med mina 186 centimeter sitter bra, både huvud och ben får plats.

När bilen rullar känner man direkt skillnad jämfört med övriga Mini-modeller. Det är inte lika sportigt och körglädjen har tonats ned en aning. Något måste ju offras för en hög kaross.

Du kör dieselalternativet Mini Cooper D Countryman ALL4. Berätta lite mer om det.

– Dieselmotorn känns helrätt för biltypen. Den ger 112 hästkrafter och har ett vrid på 270 newtonmeter. Det finns en svagare dieselspis i Mini One D Countryman, endast 90 hästkrafter och så klart blir bilen sävligare då. Det intressanta här är att Mini inte valt att använda sig av den populära PSA-diesel på 1,6 liter. I stället har man plockat BMW:s fina N47-diesel som vanligtvis är på 2,0 liter. I Cooper D Countryman är den i stället på 1,6 liter. Till motorn hör bränslebesparande teknik som start/stopp, växlingsindikator, bromskraftåtervinning och annat energibesparande. 0,44 liter per mil är förbrukningen vid blandad körning vilket motsvarar 115 gram per kilometer. Alltså klassas Cooper D Countryman som miljöbil. Men observera att det endast berör den framhjulsdrivna varianten. Vill man ha fyrhjulsdrivet, ALL4 på Mini-språk, hamnar förbrukningen på 0,49 liter per mil vilket motsvarar 129 gram per kilometer och därmed inte längre miljöbilsklassad.

Hur ser transmissionsalternativen ut?

– Alla Mini Countryman, bensinare och dieslar, är standardutrustade med sexväxlade manuella lådor. Sexstegade automatlådor finns till bensinarna men inte till dieselalternativen. Men det blir ändring på det nästa år då även dieslarna får möjlighet att växlas utan mänsklig hand.

Hur är det med fyrhjulsdriften ALL4, något du vill berätta?

– Det är inte Haldex system utan en egen variant med elektromagnetisk koppling. I normalfallet ligger drivningen på framhjulen med en svag slavdrivning på bakhjulen. Det är möjligt att få drivning på upp till 90 procent på bakhjulen. ALL4 kostar drygt 17 000 kronor.

Vem köper en Mini Countryman?

– Minis målgrupp är unga par och singlar samt äldre med utflugna barn, alla tre kategorierna främst bosatta i stan. Man planerar att i Sverige sälja 250 bilar om året vilket motsvarar ungefär 30 procent av Minis totala försäljning på 800 bilar. 18 september är det svensk premiär.

Nej, nu måste jag rulla vidare Mattias. Du kan väl passa på att servera våra läsare med alla motoralternativ inklusive fakta och priser?

I will do… tack och bock!

Mini One Countryman 184 900 kr

1 598 cm3, 72 kW/98 hk vid 6 000 r/min, 153 Nm vid 3 000 r/min, 0–100 km/h 11,9 sekunder, 173 km/h, 0,60 l/mil, 139 g/km.




Mini Cooper Countryman 204 900 kr

1 598 cm3, 90 kW/122 hk vid 6 000 r/min, 160 Nm vid 4 250 r/min, 0–100 km/h 10,5 sekunder, 190 km/h, 0,60 l/mil, 140 g/km.




Mini Cooper S Countryman 242 800 kr

1 598 cm3, 135 kW/184 hk vid 5 500 r/min, 240 Nm vid 1 600-5 000 r/min (260 Nm med overboost), 0–100 km/h 7,6 sekunder, 215 km/h, 0,61 l/mil, 143 g/km.




Mini Cooper S Countryman ALL4 259 900 kr

1 598 cm3, 135 kW/184 hk vid 5 500 r/min, 240 Nm vid 1 600-5 000 r/min (260 Nm med overboost), 0–100 km/h 7,9 sekunder, 210 km/h, 0,67 l/mil, 157 g/km.




Mini One D Countryman 204 900 kr

1 598 cm3, 66 kW/90 hk vid 4 000 r/min, 215 Nm vid 1 750-2 500 r/min, 0–100 km/h 12,9 sekunder, 170 km/h, 0,44 l/mil, 115 g/km.

Mini Cooper D Countryman 219 900 kr

1 598 cm3, 82 kW/112 hk vid 4 000 r/min, 270 Nm vid 1 750-2 250 r/min, 0–100 km/h 10,9 sekunder, 185 km/h, 0,44 l/mil, 115 g/km.




Mini Cooper D Countryman ALL4 237 000 kr

1 598 cm3 , 82 kW/112 hk vid 4 000 r/min, 270 Nm vid 1 750-2 250 r/min, 0–100 km/h 11,6 sekunder, 180 km/h, 0,49 l/mil, 129 g/km.

Direktrapport

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!