110202-mini-cooper-sd Foto: all copyrights by Daniel Kraus.phone +491726441733

Mini Cooper SD – premiär i vår

Många har väntat på en starkare dieselmotor i Mini-bilarna och nu är den här. Med beteckningen SD får Mini-bilarna en tvålitersdiesel med 143 hästkrafter och 305 newtonmeter men klarar trots det miljöbilsgränsen.

Precis som väntat lanserar Mini en ny dieselmotor som är den starkaste som någonsin har suttit i Mini-bilarna. De redan existerande dieselmotorerna i One D (90 hk) och Cooper D (112 hk) är förvisso snåla med en förbrukning på 0,38 respektive 0,39 l/mil men några fartmonster är de inte. Den som har velat ha mer kraft har hänvisats till den turbomatade bensinaren i Cooper S men då blir också förbrukningen en annan – 0,58 l/mil. När den nya dieselmotorn börjar säljas under våren kommer den att utgöra något av ett mellanting.

SD-beteckningen visar att den nya dieselmotorn inte är som de andra, den är lite mer ”S” som i Sportig. Grundkonstruktionen är densamma som i de mindre 1,6-litersdieslarna men cylindervolymen är 2,0 liter och hästkraftsantalet 143 vid 4 000 r/min. Det låter inte så mycket men den stora fördelen är vridmomentet som uppgår till hela 305 newtonmeter mellan 1 750 och 2 700 r/min. För att hålla förbrukningen nere kommer SD-bilarna att vara standardutrustade med system för bromskraftåtervinning, start/stopp-system och växlingsindikator.

De mindre dieselmotorerna klarar miljöbilsgränsen och det kommer även den större att göra. Mini Cooper SD ska inte dra mer än 0,43 l/mil och ska släppa ut 114 g/km. Mini Cooper SD Clubman blir inte lika snål, 0,44 l/mil och 115 g/km, men klarar ändå miljöbilsgränsen den också. Mini Cooper SD Cabrio vill ha ytterligare en centiliter per mil och släppa ut 118 g/km. Den enda som inte blir miljöbilsklassad är Mini Cooper SD Countryman som i framhjulsdrivet utförande drar 0,46 l/mil och släpper ut 122 g/km och med ALL4-systemet behöver 0,49 l/mil och släpper ut 130 g/km. Den snabbaste av dem alla, Mini Cooper SD, tar sig från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder och når en toppfart på 215 km/h.

Utseendemässigt kommer det att bli mycket svårt att skilja en Cooper SD från en Cooper S. Sportdieseln har ett luftintag i motorhuven, en större frontspoiler och takspoiler precis som Sportbensinaren. När SD-dieseln presenteras på Genèvesalongen i mars blir det även premiär för ett John Cooper Works tuningkit till alla de vanliga Mini-modellerna samt en ny specialversion av Clubman kallad Mini Clubman Hampton som får en egen färguppsättning och exklusiva material.

Läs mer

Test och provkörningar

Mini

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!