110610-mini-coupe-direkt

Mini Coupé – direktrapport från provkörningen

Erik Wedberg fick chansen att fly studentflakens Stockholm till Wien där BMW dukat upp för provkörning av Mini Coupé. Men kamouflaget vill inte BMW plocka bort riktigt än.

Hej Erik! Vad är Mini Coupé för nåt?

Mini Coupé är tänkt att den ska vara den sportigaste i Mini-familjen.

Varför har den fortfarande kamouflage på sig, är inte syftet att visa upp bilen för motorpressen?

Det är för att BMW egentligen mest vill visa upp bilen nu för att bygga upp lite hajp kring den. Riktig premiär blir det först i september.

Jaha okej. Men vad tycker du om bilen då?

Ja, det är inte jättestora skillnader mot den vanliga Minin. Det är exakt samma motoralternativ och drivlina och sånt. Den stora skillnaden är att inte har något baksäte., det har de slitit ut så att man fått ett större bagagateutrymme istället. 

Den är ju lägre än vanliga Mini, hur blir bagageutrymmet större?

Den är 29 millimeter lägre, men eftersom den inte har baksäte så sväljer den 280 liter. Man kan lasta ända fram till framstolarnas ryggar. Bakluckan är en väldigt stor kombikupélucka, inte alls som det lilla brevinkastet man får i Mini cabriolet. Det känns lite som en kombi nästan. 

Vad är nytt förutom karossen? 

Det är lite med chassit som är nytt. Det är samma chassi men eftersom taket ser annorlunda ut så har de gjort förstärkningar i konstruktionen. Den är 25 kilo tyngre än vanliga Mini men alla nya kilon ligger på framvagnen så framdäcken får bättre grepp. Den är känns lite vridstyvare och fastare, den vanliga Minin är också styv men den här känns ännu lite mer fast i chassit.

En kul grej är att det är den första BMW-produkten med aktiv spoiler som åker upp i farter över 80 kilometer i timmen. Det har inte funnits på någon BMW innan. 

Ryktas det om några dundermotorer?

Nej det har de inte sagt något om. Den vi provkörde nu var värstingen John Cooper Works med 211 hästar. Vi körde den på en liten övningsbana med lite koner och ett snabbare parti där man fick gasa på lite. Jag tyckte det var rätt små skillnader mot vanliga Mini. Den var otroligt balanserad och neutral och varken under- eller överstyrde.

Man kan koppla ur antisladd i två steg, mellanläget tillåter lite drift och sen kan man stänga av det helt. 

Är du impad av bilen?

Ja, jo men den är ju skitkul! Ska man ha en liten sportig bil och inte behöver åka fler än två är den jättebra för man kan lasta jättemycket i den. 

Tror du den kommer sälja bra?

Mini-folket pratade hela tiden om att den inte ska vara bättre utan annorlunda, som ett alternativ till vanliga Mini. 

De pratade rätt mycket om designen, speciellt taket som de kallar helmet roof, för att det påminner om en hjälm. 

Var landar du om du ska sammanfatta Mini Coupé då?

Det samlade intryck är att inredningen är likadan, samma instrumentpanel och dörrsidor med mera. Den enda nyheten är väl att det är urgröpningar i taket för att öka på huvudutrymmet, fast de syns inte på utsidan.

En liten kul historia från provkörningen är att Rauno Aaltonen var med. Han vann rätt mycket med ur-Mini på 60-talet, Monte Carlo-rallyt 1967 bland annat. Vi fick åka med honom och han pratade svenska och var jättetrevlig. Han är över 70 år men kör fortfarande som fan!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!