080910-mini-crossover

Mini Crossover Concept till Paris

Nu är det dags för en tredje Mini-modell. One/Cooper och Clubman känner vi till sedan tidigare. När Parissalongens dörrar öppnar nästa månad ska vi även ha full koll på Crossover Concept, den största Minin i historien och för första gången med fyrhjulsdrift.

BMW kommer att visa upp ett antal intressanta bilar på Parissalongen i oktober, men frågan är om inte Mini Crossover Concept blir det mest iögonfallande bayrarna har att visa upp. Som bekant är det ju BMW som står bakom Mini.

Crossover Concept är den tredje modellen i Mini-uppställningen och även den största hittills. Den är över fyra meter på längden, 1,83 meter bred och 1,6 meter hög samtidigt som den har ett axelavstånd på 2,61 meter. Som jämförelse kan vi ta ”kombiversionen” Clubman vars motsvarande siffror är 3,95 x 1,68 x 1,43 (l x b x h) samt har ett axelavstånd på 2,55 meter. Dessutom är Crossover Concept mer skogsmulletyp än sin mindre broder tack vare förhöjt chassi. Hur duglig den är i terrängen låter vi dock vara osagt. Antagligen är det bara mest för syns skull, trots att den är utrustad med fyrhjulsdrift – för första gången på en Mini.

Tittar man på utsidan ser man klart och tydligt att det handlar om en Mini även om Crossover Concept har fått en annan uppsyn med större kromad grill, tillbakadragna strålkastare och en hel del plastattiraljer för att spä på terränguttrycket. Det mest intressanta på utsidan är antalet dörrar. Medan vanliga Clubman endast har en bakdörr, på högersidan och upphängd i bakkant, har Crossover Concept två bakdörrar. Dock är de inte av samma typ. Medan höger bakdörr är av konventionell typ med gångjärn i framkant så är vänster dörr en form av skjutdörr som öppnas längs med karossidan. En läcker lösning som sannolikt inte kommer att hänga med till produktionen. Snyggt upphängd är även bakluckan som öppnas upp åt höger, men knappast praktiskt när man parkerat på en trång gata. Produktionsmässig eller inte, vi får vänta och se.

Inuti bilen möts man av en interiör som nästan saknar motstycke. Snyggt är det nog i de flestas ögon, men även här kommer många detaljer att falla bort inför produktionen.

De fyra separata stolarna är designade i tvåfärgat läder. Dörrsidorna, instrumentpanelen och golvmattorna (!) är klädda med sobra trädekorer. Lägg märke till ”skärbrädan” i panelen framför passagerarstolen. Stilren avlastningsyta.

Genom hela bilens kupé flyter mittkonsolens förlängning där det finns fler avlastningsytor/fat som man kan skjuta fram och tillbaka som på en räls. Perfekt för nektarin, clementin, päron och äpple.

Mitt på instrumentbrädan sitter en jordglob där man kan styra alla funktioner och inställningar i konceptbilen. BMW hävdar att det är första gången något liknande finns i en bil, vi vågar påstå att de har rätt.

Någon gång under 2010 kommer Mini Crossover att lanseras. Om namnet består vet vi kanske först nästa år då BMW antagligen visar upp en mer produktionsmässig version av bilen. Vågar man hoppas på att interiören är lika uppseendeväckande på den färdiga bilen som det vi får se på i Paris nästa månad?

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!