100114-mini-2010-motorer Foto: BMW Group MediaPool / an.niedermeyer / This image

Mini får mer pulver 2010

I väntan på det riktiga ansiktslyftet senare i år bjuder BMW på lite tekniska Mini-nyheter. Bensinmotorerna blir starkare och snålare och alla har nu äntligen tillgång till BMW:s valvetronic-system.

Minis modellutbud väntas genomgå en lätt ansiktslyftning senare i år men redan nu får de små och körglada bilarna en uppfräschning under huven. Förändringarna gäller än så länge bara för bensinmotorerna som alla blir starkare och snålare. En intressant nyhet är att BMW äntligen låter de små bilarna dra nytta av den patenterade Valvetronic-tekniken fullt ut. Genom att kontrollera både när ventilerna ska vara öppna eller stängda och hur högt de ska lyftas blir motorerna rappare och snålare.

Störst blir effekten på den turboladdade motorn i Mini Cooper S som får sin effekt höjd med 9 hästkrafter till 184. BMW vågar sig till och med på att säga att motorn numera är den mest effektiva i sin storleksklass. Det är också första gången direktinsprutning kombineras med Valvetronic-tekniken och twin-scroll-turbo. De 184 hästkrafterna är tillgängliga vid 5 500 r/min medan maxvridet på 240 Nm fås redan vid 1 600 r/min. Overboost-funktionen ger tillgång till ytterligare 20 Nm för kortare stund. Mini Cooper S sprintar nu från 0-100 km/h på 7 sekunder blankt och har en toppfart på 228 km/h, vilket är en marginell förbättring med en tiondels sekund och 3 km/h. Bränsleförbrukningen anges till 0,58 l/mil och utsläppen till 136 g/km. De gamla siffrorna lyder 0,62 l/mil och 149 g/km.

Motorn i vanliga Cooper får nöja sig med ett effekttillskott på endast två hästkrafter, medan den lilla 1,4-litersmotorn i Mini One har växt till 1,6 liter och ökat från 95 till 98 hästkrafter och från 140 till 153 Nm. 2010 blir även året då Mini One för första gången går att få i cabrioletutförande. Sist men inte minst tillkommer det nya Minimalism-utförandet som blir tillgängligt till Mini One. Minimalism-stämpeln innebär att bilen är utrustad med bromskraftsåtervinning, stopp/start-system, växelindikator och andra bränslesparande åtgärder som sammanräknat innebär att förbrukningen sjunker till 0,51 l/mil. Koldioxidutsläppen är ”miljöbilsmässiga” 119 g/km.

Test & provkörningar

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!