Mini John Cooper Works Paceman Foto: Daniel Deisenroth

Mini John Cooper Works Paceman – 218 hästar på alla hjul

I går avslöjades den på bild, i dag har BMW släppt alla bilder och all fakta. Här är Mini John Cooper Works Paceman – värstingversionen med fyrhjulsdrift och 218 hästkrafter.

Mini var en gång bara Mini. Numera är Mini åtta olika modeller där Paceman är den senaste och visades upp på Parissalongen i höstas. Då berättade BMW att Paceman, som är vad bayrarna kallar en Sports Activity Coupé (SAC), så småningom kommer i en värstingversion, eller John Cooper Works som det heter på Mini-språk. För övrigt åttonde JCW-modellen.

 Nu är den kommen, Mini John Cooper Works Paceman, efter att redan i går avslöjats i bildväg. Men precis som med M6 Gran Coupé ledde läckan till att BMW kände sig tvungna att släppa all information så fort det bara gick (åtminstone vill vi tro att det är så).

 John Cooper Works Paceman har, precis som vi förutspådde, 218-hästarsversionen av den turboladdade 1,6-litersmaskinen som vi sedan tidigare finner i Mini John Cooper Works Contryman (som ju är Pacemans anfader men med två extra dörrar) samt i Mini John Cooper Works GP. Maxeffekten nås vid 6000 r/min och maxvridet om 280 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1900 och 5000 r/min. 20 extra newtonmeter finns att hämta mellan 2100 och 4500 r/min, så kallade overboost.

 Sexväxlad manuell låda är standard men sexstegad automat finns som tillval. Oavsett vilket man väljer är det fyrhjulsdrift som gäller, All4 som det heter hos Mini. Vid normalkörning kan upp till 50 procent av kraften från motorn nå bakhjulen medan extremkörning kan göra bilen helt bakhjulsdriven vid korta tillfällen. Hjulen mäter 18 tum men kan via tillval ökas på till 19 tum.

 0-100 km/h går på 6,9 sekunder både vid manuell växling och vid automatisk växling. Förbrukningen för en manuellt växlad John Cooper Works Paceman ligger på 0,74 liter per mil och utsläppen på 172 gram koldioxid per kilometer. Siffrorna för en automatväxlad är något högre. 0,79 liter per mil respektive 184 gram per kilometer.

 Jämfört med en vanlig Paceman är fjädringen sänkt med tio millimeter vilket gör den något högbyggda crossovern lite tryggare – och busigare – vid inspirerande körning.

 En sportknapp på mittkonsolen tillåter föraren att ställa in hur bilens gasrespons och motorljud ska vara.

 En John Cooper Works-bil förknippar man numera med färgställningen som vi ser på bilen på bilderna nedan, men det finns faktiskt åtta andra färgställningar att välja mellan. På insidan är omöjligt att inte veta vad det är för bil man sitter i, även om man täcker över JCW-emblemen som finns lite överallt. Som extra tillval finns extra sportiga skinnstolar.

 Världspremiär är det inför publik på den väldiga bilsalongen i Detroit om nästan exakt en månad.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!