BMW:s arv efter att en gång i tiden ha ägt brittiska biltillverkaren Rover är Mini, som trots sitt namn vuxit till sig för varje gång en ny modell som presenterats. Störst i utbudet just nu är Countryman som med sina tilltagna mått inte speglar vad Mini-märket insinuerar. För att ta tillbaka Mini till sina rötter var planen med Mini Rocketman att utveckla Mini-märket med en citybil.
Därför visades Mini Rocketman upp på bilsalongen i Genève 2011. Planerna var att sätta bilen i produktion till 2016 men de grusades i takt med att ingenjörerna insåg hur mycket pengar som behövdes för att hålla säkerhetsnivån tillräckligt hög. Det 3 050 millimeter korta axelavståndet innebar även problem med körstabilitet och köregenskaper, vilket vidare ansträngde budgeten.
Nu satsar BMW istället fullhjärtat på att utveckla sin egen citybil i3 som planeras hamna i butik 2013.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.