Minsta motorn blir vanliga Mini Cooper Roadster, med 122 hästkrafter och 160 newtonmeter. På bensinsidan följs grundmotorn av Cooper S på 184 hästkrafter och 260 Nm. Foto: Copyright: ingobarenschee.com

Mini Roadster officiell

Vi har redan sett Mini i coupéutförande. Nu är dess taklösa syskon, Mini Roadster, den sjätte Mini-modellen, också officiell.

Det var på bilsalongen i Frankfurt 2009 som vi först fick stifta bekanskap med Mini i coupé- och roadsterversion. Då visades de bägge bilarna som koncept, men nu är det alltså dags för de produktionsklara varianterna. Tidigare i år har vi redan sett och provkört Mini Coupé (och snart dyker den även upp i ett utförligt test i Teknikens Värld, håll utkik!). Nu har tiden blivit mogen även för syskonbilen med fällbart tak att bli officiell.

Som bilderna visar är skillnaderna gentemot konceptversionen små, och det kan ju sägas att formen bjuder på få överraskningar. Roasdster är den sjätte Mini-modellen, vid sidan om vanliga Mini, Mini Cabrio, Mini Clubman, Mini Countryman och Mini Coupé, men mycket är förstås likt övriga modelluppsättningen. Upp till midjan är bilen närapå identisk med de övriga (Clubman och Countryman undantaget).

Roadster skiljer sig från vanliga Mini Cabrio både genom den mer sluttande taklinjen, men också genom att ett baksäte saknas helt. I stället har bagageutrymmet ökats till 240 liter, och bakluckan fått en mer generös öppning. Dessutom finns stuvutrymme bakom både förar- och passagerarstol, med genomlastningsmöjligheter till bagageutrymmet. Vindavvisaren, som i Mini Cabrio monteras över baksätet, placeras i stället mellan de två störtbågarna som finns bakom sittbrunnen. För att hålla vikten nere är suffletten manuellt opererad, och inte elektrisk som i Mini Cabrio.

Mini hoppas att den slankare taklinjen (20 millimeter lägre än vanliga Mini Cabrio) ska locka lite mer sportigt inriktade köpare till modellen, och de minsta motorerna som finns till vanliga Cabrio, Mini One och Mini Cooper D, har slopats för roadstern. Uppsättningen är således identisk med den i Mini Coupé. Minsta motorn blir vanliga Mini Cooper Roadster, med 122 hästkrafter och 160 newtonmeter. På bensinsidan följs grundmotorn av Cooper S på 184 hästkrafter och 260 Nm och den turbomatade värstingen John Cooper Works med hela 211 hästar under huven. Enda dieselalternatidet blir turbodieseln Cooper SD och 143 hästkrafter och 305 newtonmeters vridmoment.

Vad som också talar till den lite mer sportigt inriktade köparen hoppas Mini blir bilens köregenskaper, bilen sägs vara både vridstyv och ha en körglad chassisättning. Hur mycket annorlunda än (redan körglada) vanliga Mini det innebär återstår att se. En rad elektroniska hjälpmedel finns också att tillgå, förutom det vanliga i form av antisladd och antispinn finns även en elektronisk differentialspärr som tillval (standard i John Cooper Works) och en spoiler på bakluckan som fälls upp automatiskt vid hastigheter över 80 km/h. I övrigt finns ett gediget underhållningspaket, med allt från navigation och MP3-kompatibel stereo till möjlighet att uppdatera Facebook och Twitter i bilen.

Om allt detta övertygar nog för att få övertecknad (som privat redan kör vanliga Mini Cabrio) att i stället vilja ha en Mini Roadster blir ett ämne vi får återkomma till. Vad vi vet är att Roadstern kommer finnas hos handlarna i februari 2012, om du vill känna och klämma själv.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!