Minis pr-kupp hamnade ute i kylan – ovädret ”Cooper” blev dödligt

Att det är kallt nu har nog knappast undgått någon, BMW:s pr-avdelning har dock hamnat ute i kylan även på annat sätt, då man valt att sponsra ovädret som nu krävt flera hundra människoliv i Europa.

Att det har varit kallt de senaste dagarna har nog inte undgått någon, under vårt 12-timmarstest "Saab Memorial" i lördags stod kvicksilvret på 30 minusgrader, och det har varit temperaturer på långt under minusstrecket i många delar av Europa och till och med Nordafrika. Enligt senaste uppgifter har åtminstone 185 människor i centrala och östra Europa dött av kylan och åtskilliga hundratals behandlas för förfrysningsskador.

 I detta läget verkar en av BMW/Minis pr-kampanjer ha hamnat väldigt fel. Tyska meterologiinstitutet låter nämligen företag och privatpersoner, mot en kostnad på 300 euro (motsvarande cirka 3 000 kronor) bestämma namnet på de vädersystem som ankommer landet. Ungefär som när vi i Skandinavien namnger ovädren Gudrun och Dagmar, fast med företags eller privatpersoners namnönskemål i stället. Detta hade BMW:s pr-avdelning gjort, och den högtrycksfront som nu bringar snö, kyla och död till Europa heter därför "Cooper" i Tyskland.

 Tyska Der Spiegel noterade snabbt marknadsföringsmissen genom att skriva att "det brutala köldvädret som ställt till med kyla över Central- och Östeuropa – och som resulterat i åtskilliga dödsfall – verkar knappast som den ideala marknadsföringsstrategin". BMW/Mini köpte namnet på förhandsbasis, men har gått ut med kommentaren att de nu ångrar och ber om ursäkt för marknadsföringsgreppet och de skador som ovädret ställt till med.

 Samtidigt sägs att BMW:s meteorologiska problem inte nödvändigtvis är över än. Företaget har nämligen även, sedan tidigare, adopterat ett till oväder, som ska få namnet "Minnie". Hur mycket eventuella skador det för med sig, återstår att se.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!